وقتی فناوری و تکنولوژی،پایه های خانواده را سست می کند

دشمنان ایران اسلامی در طول قریب به چهار دهه گذشته برای مقابله و تضعیف این مرز و بوم،پروژه ها و طرح های متعددی را عملیاتی کرده اند.

 

8 سال جنگ تحمیلی،ترورهای متعدد،ایجاد نا امنی،قاچاق مواد مخدر،تحریم های اقتصادی تنها نمونه ای از زنجیره توطئه و تحرکات شوم و ننگین معاندان برای شکست ایران اسلامی محسوب می شود که هر کدام به فراخور شرایط و به انحای گوناگون علیه ایران تعریف و اجرایی شده است.

 

وحدت و یکپارچگی مردم یکی از عناصر و مولفه های اصلی در خنثی سازی دسیسه های معاندان محسوب می شده که یاس و بن بست را برای دشمن به ارمغان آورده است.

 

برخی کارشناسان معتقدند در طول سالیان اخیر،جمع بندی دشمن بر این امر استوار بوده که اساسا کشور ایران به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی،ا قتصادی ،منطقه ای منحصر به فرد محسوب می شود که تجهیز ادوات سخت افزاری برای جنگ و ترور علیه این مرز و بوم راه به جایی نخواهد برد.

 

هجمه فرهنگی،فاز جدید طراحی های دشمن برای تضعیف ایران محسوب می شود که به اعتقاد صاحب نظران با صرف هزینه های هنگفت و با جدیت بصورت شبانه روزی در حال پیگیری و اجرا است.

 

حجت ا...خالصه فیض آبادی،پژوهشگر و محقق اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به جنگ نرم دشمن علیه ایران اسلامی،عنوان داشت:واژه جنگ نرم در طول سالیان اخیر  بیش از گذشته در ادبیات اجتماعی،فرهنگی و سیاسی ایران به گوش می رسد.

 

وی افزود:به واقع،جنگ نرم،حرکتی فراگیر،همه جانبه اما آرام،خزنده و موزیانه است که عمده تمرکز آن بر حوزه فرهنگ و جامعه استوار می شود.

 

این پژوهشگر و محقق اجتماعی گفت:در طول سالیان اخیر نظریه پردازان غربی به این نتیجه و جمع بندی رسیده اند که بهترین راهکار برای تضعیف ایران اسلامی جنگ و مقابله فرهنگی است که در ابعاد گوناگون و به اشکال متعددی ظهور و بروز پیدا می کند.

 

خالصه فیض آبادی عنوان کرد:فروپاشی از درون،هدف اصلی دشمن دراین پروژه شوم محسوب می شود که عمده تمرکز آن بر نهاد خانواده متمرکز شده است.

 

وی با اشاره به ابزار رسانه به عنوان اصلی ترین اهرم اجرای این پروژه عنوان کرد:سایت های خبریِ بیگانه،شبکه های ماهواره ای و نرم افزاری و شبکه های اجتماعی،اضلاع اصلی مثلث هجمه فرهنگی دشمن را تشکیل می دهند که به فراخور و مقتضیات حاکم بر جامعه از طریق سیاه نمایی،تضعیف اعتقادات و ارزش های اسلامی،شیوع و ترویج بی عفتی و قبح زدایی از منکرات اخلاقی،ایجاد شکاف و انشقاق میان طبقات و لایه های اجتماعی و تزلزل نهاد خانواده عملیاتی می شود.

 

این پژوهشگر اجتماعی گفت:به واقع خانواده به عنوان نهادی انسان سازکه در بارور سازی و تربیت و پرورش ثروت و سرمایه اصلی کشور که همان نیروی انسانی است،نقش بسزایی ایفا می کند و طبیعتا تضعیف چنین نهادی می تواند عوارض و تبعات ناخوشایند و ویران کننده ای را در پی داشته باشد.

 

خاللصه فیض آبادی گفت:واکاوی و بررسی ابعاد هجمه فرهنگی دشمن مستلزم لحاظ کردن فرصتی بیشتر است که در قالب یک مصاحبه یا گزارش نمی گنجد و به واقع باید بصورت یک پرونده ویژه ودر فواصل متعدد مورد بررسی قرار گیرد،اما آنچه که در این مجال پرداختن به آن ضروری به نظر می رسد،به نحوه مقابله با این پروژه  و خنثی سازی تحرکات دشمن در حوزه جامعه و فرهنگ معطوف می شود.

 

* آگاه سازی و اطلاع رسانی

 

این فعال حوزه اجتماعی و فرهنگی با اشاره به لزوم آگاهی بخشی و اطلاع رسانی مستمر در خصوص تحرکات دشمن و مخاطرات پیش روی جامعه عنوان کرد:نخستین اصل در مقابله با دشمن به ارتقای سطح آگاهی عمومی متمرکز می شود و به واقع فرهنگ سازی و اطلاع رسانی اصلی ترین پادزهر این هجمه شوم محسوب می شود.

 

وی افزود:در جنگ نرمِ دشمن ،هر گونه غفلت و سهل انگاری هزینه های بسیاری به جامعه تحمیل  و باید با هوشمندی و بدون نگاه جناحی و سطحی نگری تمهیدات و تدابیری ویژه اتخاذ شود تا بتوان علاوه بر خنثی سازی چنین تحرکاتی اقدامات موثر و مقتضی عملیاتی شود.

 

خالصه فیض آبادی گفت:به واقع بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی همچون طلاق،بی عفتی،هنجارشکنی های اجتماعی و اخلاقی،افزایش سن ازدواج و...متاثر از هجمه های فرهنگی دشمن در طول سالیان گذشته است که با تامل و دقت نظر عمیق تر به روشنی می توان به سیر و روند اجرایی چنین طراحی هایی پی برد.

 

وی افزود:البته این به معنای سلب مسئولیت از وظایف یا فرار از مشکلات موجود نیست و به هر حال برخی کاستی ها و مشکلات داخلی نیز در ظهور و بروز این نارسایی ها بی تاثیر نبوده،اما نمی توان از نقش بسیار تاثیرگذار تهاجم فرهنگی در برخی چالش های اجتماعی به سادگی گذشت.

 

*وقتی فناوری و تکنولوژی،پایه های خانواده را سست می کند

 

کیومرث شرافتی،جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،عنوان کرد:یکی از اصلی ترین چالش های ما در عرصه اجتماعی به استفاده نادرست از فناوری و تکنولوژی روز باز می گردد.

 

وی افزود:در برخی مقاطع شاهد بوده ایم که به واقع بعد از ورود یک فناوری،فرهنگ استفاده از آن شکل می گیرد و این موضوع اگر چه یک خود انتقادی تلخ و ناخوشایند به شمار می رود اما واقعیتی است که نباید نادیده گرفته شود.

 

شرافتی عنوان کرد:استفاده صحیح از شبکه های اجتماعی،فضای مجازی بصورت بالقوه،فرصت های ویژه ای است که می تواند در رشد و پیشرفت جامعه مطلوبِ اثر واقع شود،اما شاهدیم که در مقام عمل،کم نیستند گروه ها و طیف ها و افرادی که در جامعه به نحوی صحیح از این فناوری ها بهره نمی برند.

 

این جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی گفت:تلگرام،واتس آپ و...از نمونه شبکه های اجتماعی محسوب می شوند که می توانند به عنوان یک ابزار ارتباطی قدرتمند و موثر مورد استفاده قرار گیرند اما متاسفانه امروز شاهدیم که در بسیاری از خانواده ها،این فناورری به معضلی جدی تبدیل شده و ارتباطات میان اعضای خانواده را به شدت ضعیف کرده است.

 

وی افزود:دور همی های سنتی و رایج در نظام خانوادگی ایران،حاوی اثرات و دستاوردهای بسیار سازنده ای بوده که امروز کمتر شاهد تکرار و تجربه آن هستیم و به واقع حتی در فواصل و مقاطعی که اعضای خانواده دور هم جمع می شوند نیز،شبکه های اجتماعی فعال در تلفن همراه آنچنان اعضای خانواده را مشعوف و درگیر خود ساخته که جز یک حضور فیزیکی هیچ نشانی از تعامل مثبت و سازنده سنتی گذشته در برخی خانواده ها مشاهده نمی شود.

 

شرافتی گفت:این شرایط،ثمره ای جز سستی و اضمحلال پایه های بنیان خانواده را در پی ندارد و باید با آگاهی بخشی و عزمی جدی،تفکیک لازم را در استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی،سپری کردن وقتی معین در کنار خانواده،لحاظ کردن برنامه ای مدون در اوقات فراغت،صله رحم و...قائل شد.

 

جامعه شناس و آسیب شناسی اجتماعی در خاتمه یادآور شد:تکنولوژی های روز به مثابه دو روی سکه است که یکی روی آن فرصت و روی دیگر آن تهدید  خواهد بود و بخشی از تهدیدات آن ناشی از آگاهی ضعیف،اطلاع رسانی نامطلوب و سوء استفاده دشمن از وضعیت و شرایط موجود به شمار می رود که باید با هوشمندی برای رفع و دفع آن اقدام کرد،در غیر اینصورت اصلی ترین پایه و اصل و اساس جامعه با مخاطراتی عمیق و جدی و چالش هایی بغرنج روبرو خواهدشد،آنچنان که در شرایط حاضر،موارد بسیاری از این معضلات در برخی خانواده ها تجربه و مشاهده می شود و استمرار آن می تواند دامنه وسیع تری از این خرده نهاد کوچک اما تاثیرگذار و تعیین کننده اجتماعی را با خود درگیر سازد.