توصیه‌نامه کاربردی «اعتیاد و رسانه» رونمایی می‌شود



افکارنیوز: دبیر اجرایی اولین همایش «رسانه، اعتیاد و سلامت اجتماعی» از رونمایی توصیه‌نامه کاربردی «اعتیاد و رسانه» خبر داد.

«شهرام خرازی‌ها» دبیر اجرایی اولین همایش «رسانه، اعتیاد و سلامت اجتماعی» در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس از رونمایی توصیه نامه کاربردی «اعتیاد و رسانه» خبر داد.
وی در ادامه افزود: معضل اعتیاد در موارد قابل توجهی به شیوه مناسبی در محصولات رسانه‌ای انعکاس نمی‌یابد مثلا گاه در اخبار، آگهی‌ها، مقالات، مصاحبه‌ها و حتی دیالوگ‌های فیلم‌های سینمایی، مجموعه‌های تلویزیونی و نمایش‌های صحنه‌ای و رادیویی از مواد محرک به اشتباه به عنوان مواد مخدر یاد می‌شود و بالعکس! همچنین برخی اوقات شاهد قهرمان نمایی اغراق آلود کاراکتر‌های معتاد در تولیدات نمایشی و معرفی این افراد به عنوان مغز متفکر، حلال مشکلات و… هستیم که بدآموزی‌های گسترده‌ای در پی دارد. از همین رو دست‌اندرکاران برگزاری اولین همایش «رسانه، اعتیاد و سلامت اجتماعی» بر آن شدند تا با تهیه و تدوین کتابچه «توصیه‌های کاربردی برای انعکاس مناسب معضل اعتیاد در رسانه‌ها» از حجم خطاهای موجود در این زمینه بکاهند.
مدیر گروه اعتیاد و سلامت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: اهالی رسانه با به‌کاربستن سی توصیه موجود در این کتابچه می‌توانند معضل اعتیاد را در محصولات رسانه‌ای خود با ضریب خطای کمتری انعکاس داده و سطح اطلاعات و آگاهی مخاطبان‌شان را ارتقاء بخشند.
دبیر اجرایی همایش در ادامه اظهار داشت: کتابچه مصور «اعتیاد و رسانه» حاصل ساعت‌ها مطالعه، ترجمه و پژوهش است و برای تدوین آن از منابع معتبر علمی و نتایج تحقیقات میدانی استفاده شده است.
دکتر خرازی‌ها در پایان این گفت‌و‌گو نیز خاطرنشان کرد: راهنمای کاربردی «توصیه‌های کاربردی برای انعکاس مناسب معضل اعتیاد در رسانه‌ها» طی مراسمی در اولین همایش «رسانه، اعتیاد و سلامت اجتماعی» رونمایی خواهد شد و یک جلد از آن به کلیه مهمانان همایش تقدیم خواهد شد.
برپایه این گزارش، اولین همایش «رسانه، اعتیاد و سلامت اجتماعی» روز سه شنبه بیست و دوم تیر در سرای محله خاقانی واقع در تهران / خیابان سمیه / خیابان خاقانی از ساعت نه و سی الی سیزده به همت مرکز جامع خدمات اجتماعی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه هفت تهران و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار خواهد گردید. کلیه اهالی رسانه و دانش آموختگان علوم ارتباطات، روزنامه‌نگاری، مدیریت رسانه و همچنین روانپزشکان، روانشناسان و مددکاران اجتماعی می‌توانند از برنامه‌های همایش استفاده کنند.