بخاطر تصادف زندان می روند، معتاد بر می گردند!

ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با جام جم آنلاین از بخشنامه حبس زدایی حمایت کرد و گفت:متاسفانه تا کنون قانونگذار سعی کرده تمام مشکلات و جرائم جامعه را با حبس برطرف سازد که این نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه تبعات سنگینی نیز بدنبال دارد.

وی افزود:در این راستا دو انتقاد اساسی به مجلس وارد است.ابتدا اینکه چرا ما تمام جرایم را می خواهیم با حبس حل کنیم و به پیشگیری و راه های دیگر فکر نکرده ایم.دوم اینکه چرا به سازمان زندان ها بودجه لازم داده نمی شود تا مکان مناسبی را برای زندانی ها فراهم کند.

ابوترابی در عین حال گفت:در کمیسیون قضایی مجلس دو لایحه حبس زدایی وقضازدایی در دستور کار قرار دارد اما متاسفانه تا کنون به آن توجهی نشده است وامیدواریم که در مجلس دهم به تصویب برسد.

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که چه راهکارهایی در مقابل حبس برای مقابله با جرائم می تواند وجود داشته باشد؟اظهارداشت:ابتدا باید قبل از هرچیز به پیشگیری اهمیت دهیم . درحال حاضر اکثر جرایم ما حبس دارد .نظیر چرای غیر مجاز .آیا واقعا چوپانی که گوسفندانش را به محدوده غیر مجاز می برد باید زندانی شود؟ مشاهده شده است جوان دانشجویی به دلیل تصادف غیر عمد به زندان رفت و معتاد از زندان برگشت . فکر می کنید این نوع مجازات منطقی است؟

وی ادامه داد:بسیاری از معتادان ما در زندان ها بسر می برند درحالیکه اینها باید در کمپ ها و اردوگاه های زیر نظر ستاد مبارزه با مواد مخدر تحت مراقبت قرار گیرند.

عضو کمیسیون قضایی مجلس با اشاره به اینکه سیاست واحدی میان نیروی انتظامی ،شهرداری ،بهزیستی و قوه قضائیه وجود ندارد گفت:این مشکل ناشی از ضعف و خلا قانونی است به عنوان مثال ما یک قانون خوب در مینه مبارزه با مواد مخدر نداریم .نیروی انتظامی بازداشت می کند و قوه قضاییه ازاد می کند .در حال حاضر این ناهماهنگی میان تمام دستگاهها وجود دارد و مشکل اساسی آن نیز به قانون برمی گردد.