علی عباس کمری در نشست خبری معرفی دستاوردهای نخبگان و کارآمدهای شاهد و ایثارگر با اشاره به ۱۰ ساله شدن تاسیس مرکز دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر بنیاد شهید گفت: این مرکز در سال ۷۴ و در زیرمجموعه معاونت فرهنگی بنیاد تاسیس شد.

وی با اشاره به اهداف اولیه تاسیس این مرکز اظهار داشت: در ابتدا وظیفه این مرکز خدمات دهی به دانش آموزان ممتاز و المپیادی بود اما در سال ۸۰ و در پی یکسری تحقیقات حوزه دانشجویی نیز به این مرکز اضافه شد.

کمری با بیان اینکه مرکز دانش‌پژوهان به دنبال تربیت و معرفی نخبگان جامعه ایثارگر به کل جامعه است افزود: به دنبال این هستیم که نخبگان جامعه ایثارگر در سطوح مختلف فعالیت کرده و بتوانند مشکلات موجود جامعه را تا حدودی حل کنند. با شروع دولت یازدهم این مرکز دستخوش تغییر و تحولاتی شد و دو مرکز تشکل ها و دانش‌پژوهان با یکدیگر ادغام شدند.

رئیس مرکز دانش‌پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر بنیاد شهید به تشکیل اتاق فکر در این مرکز اشاره و تصریح کرد: به منظور بررسی و آسیب شناسی حوزه‌های فرهنگی بنیاد شهید اتاق فکری در این مرکز تاسیس شد که اقدامات مثبتی را نیز برای اجرای سیاست‌های بنیاد شهید به همراه داشت.

وی افزود: با توجه به رویکردهای جدید مسئولیت حفظ، ارتقا علمی و پژوهشی جامعه ایثارگر از مهمترین وظایف مرکز دانش پژوهان به حساب می آید.

کمری در خصوص شاخص های عضویت در مرکز دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر گفت: آن دسته از دانشمندان و اندیشمندان علمی که دارای کتاب و مقالات معتبر هستند در کنار نفرات برتر کنکور، فارغ التحصیلان دانشگاهی، صاحبان  طرح های مطرح و مدال آوران المپیاد از خانواده های ایثارگران می توانند در این مرکز عضو شوند.

رئیس مرکز دانش‌پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر بنیاد شهید تصریح کرد: یکی از اقدامات اولیه در این مرکز تدوین نقشه راه و طراحی این نقشه متناسب با نقشه کلی سیاست های کشور بود که به اهداف، طرح ها و الگوهای شایسته یک نخبه ایثارگر اشاره شده است. علاوه بر این ایجاد بانک اطلاعات دقیق از اعضای مرکز و استفاد از نخبگان ایثارگر در بدنه بنیاد شهید از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی افزود: در حال حاضر ۶ هزار و ۷۱۸ نفر از نخبگان شناسایی شدند و در بانک اطلاعاتی مرکز دانش پژوهان قرار گرفته اند.

کمری در خصوص دستاوردهای مرکز در سال ۹۴ توضیح داد: در این سال ۶ نفر از نخبگان المپیادی بودند علاوه بر این ۲۶۸۸ مقاله، ۴۶۵ کتاب، ۵۰  اختراع، ۱۵ مدال در مسابقات جهانی و ۳۳ طرح معتبر برگزیده از سوی اعضای مرکز دانش پژوهان کسب شده است.

رئیس مرکز دانش‌پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر بنیاد شهید در خصوص آمار سه ساله این مرکز نیز توضیح داد: در این سه سال ۱۷۳ اختراع، ۱۲۵۰ تالیف و ترجمه کتاب، ۱۰ رتبه برتر کنکور، ۲۲ فارغ التحصیل با رتبه اول و ۱۲۰ طرح تحقیقاتی معتبر در کنار ۴۵۶۹ مقاله بین المللی و ۲۴ مدال کشوری و جهانی داشتیم.

کمری با اشاره به عضویت ۲۶۶۵ فرزند شهید در این مرکز گفت: علاوه بر این ۸۳ همسر شهید، ۱۴۲۵ جانباز، ۲۰۲ همسر جانباز و ۱۴۰ آزاده در میان نخبگان این مرکز هستند.

وی در خصوص وضعیت بورسیه شدن نخبگان جامعه ایثارگر گفت: متاسفانه بحث بورسیه ها در راستای اهداف بنیاد تعریف نشده و در حوزه آموزش عالی قرار دارد با این حال اقداماتی انجام شده است تا اگر قرار است بورسیه ای انجام شود افراد نخبه از این جامعه مذکور در اولویت باشند.

رئیس مرکز دانش‌پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر بنیاد شهید همچنین افزود: بیش از ۲ هزار نفر از اعضای جامعه ایثارگری جذب هیات علمی دانشگاه های مختلف شدند.