، سرطان بیش از دویست نوع است و شایع ترین انواع آن سرطان پروستات، تخمدان، پستان، مثانه، رودۀ بزرگ، راست روده، کلیه، رحم به علاوۀ سرطان خون و پوست است.

متأسفانه این سرطان ها به دلیل آن که در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شوند احتمال درمان کمی دارند اما جدی گرفتن این علائم می تواند به تشخیص سریع تر بیماری کمک کند:

 

1- کاهش وزن ناگهانی: معمولا کسانی که به طور ناگهانی وزن از دست می دهند ممکن است به سرطان ریه و یا پستان مبتلا باشند. کاهش وزن در پی از کار افتادن کبد و تضعیف عملکرد آن رخ می دهد که عبارت از کنترل اشتها و دفع سموم است. کاهش وزن ممکن است نشانۀ سرطان های دستگاه هاضمه مانند رودۀ بزرگ نیز باشد.

 

2- التهاب و تب دائمی: التهاب مکرر از عوارض سرطان خون است مخصوصا وقتی که خون به تولید مقادیر غیرطبیعی از گلبول سفید می پردازد و با علائمی مانند آنفلوانزا و آبریزش بینی همراه است.

 

3- ضعف و خستگی

 

4- تنفس دشوار و همراه با صدای سوت: این می تواند یکی از علائم سرطان ریه باشد.

 

5- درد قفسۀ سینه و سرفۀ دائم، سرطان خون و ریه می توانند همراه با چنین عوارضی باشند. اگر دردها گذرا و یا فصلی باشند جای نگرانی نیست اما اگر به صورت روزانه و دائمی باشند باید فورا به پزشک مراجعه شود.

 

6- نفخ

 

7- گر گرفتگی دائم

 

8- مشکلات روده ای

 

9- مشکلات بلع، که می تواند از عوارض سرطان گردن رحم و یا ریه باشد.

 

10- یرقان: زردی پوست و چهره به همراه زردی سفیدی چشم. این علائم به غیر از عوارض مشکلات کبدی می تواند نشانۀ سرطان پانکراس باشد.

 

11- تورم و توده های غیرعادی

 

12- عوارض پوستی و بروز لکه های جدید و متغیر روی آن.

 

13- تغییر در ناخن ها: تغییرات عجیب در ناخن ها از مهم ترین نشانه های سرطان است. بروز خطوط و لکه های سیاه یا قهوه ای نشانگر سرطان پوست است اما اگر رنگ آن ها زرد شود می تواند نشانی از سرطان کبد باشد.

 

14- دردهای ناحیۀ شکم و لگن خاصره: دردهای لگنی می تواند نشانۀ بیماری های خطرناکی باشد. این درد یکی از عوارض کیست های تخمدان است که معمولا نادیده گرفته می شود و به سرطان رحم تغییر شکل پیدا می کند.

 

15- درد ناشناخته ای که بیش از یک ماه طول بکشد: در صورت بروز هر دردی که بیش از یک ماه طول بکشد حتما باید به پزشک مراجعه شود زیرا ممکن است نشانۀ سرطان استخوان یا بیضه باشد.

 

16- خون ریزی دائمی و غیرطبیعی: یکی از عوارض اولیۀ ابتلا به سرطان رودۀ بزرگ و سرطان خون باشد و نیاز به مشاورۀ فوری با پزشک دارد.