محققان هلندی برای رسیدن به این نتیجه گیری، ۲۳ مطالعه شامل بیش از ۳۰۰ هزار زن را مورد بررسی قرار دادند. پژوهشگران زنانی که در سن کمتر از ۴۵ سال وارد دوره یائسگی شده را با زنانی که بعد از سن ۴۵ سالگی وارد این دوره شده بودند را مقایسه کردند.

در مجموع مشخص شد ریسک بیماری قلبی در زنانی که زودتر از ۴۵ سال وارد دوره یائسگی شده بودند ۵۰ درصد بیشتر بود.

همچنین یافته ها نشان داد یائسگی زودهنگام موجب افزایش ریسک مرگ قلبی-عروقی و مرگ به هر علتی می شود. اما هیچ ارتباطی بین ریسک سکته مشخص نشد.

دکتر تولانت موکا، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه اراسموس هلند در این مورد می گوید: «این یافته ها بیانگر این مطلب است زنانی که در سنین پایین وارد دوره یائسگی می شوند جزء گروهی هستند که باید از شیوه های پیشگیری از بیماری های قلبی-عروقی پیروی کنند.»

به گفته محققان، ممکن است برای زنانی که دچار یائسگی زودهنگام می شوند از شیوه هورمون درمانی استفاده شود، اما استفاده بلندمدت از این شیوه درمانی با ریسک سرطان و سکته همراه است. بسیاری از محققان بر این باورند ضرر هورمون درمانی بیش از فواید آن است.

دوره یائسگی معمولا از سن ۵۱ سال آغاز می شود. با این حال یک نفر از هر ۱۰ زن تا سن ۴۵ سالگی وارد دوره یائسگی می شود. همچنین روند درمان سرطان یا برداشتن تخمدان زنان به شیوه جراحی نیز موجب یائسگی زودهنگام می شود.