300 ایرانی در زندان های مالزی

حجت‌الاسلام منتظری دادستان کل کشور در دیدار با دادستان کل مالزی اظهار داشت: ما در مالزی 300 زندانی ایرانی داریم و ظاهرا 80 نفر از آنها محکوم به اعدام هستند.

وی با بیان اینکه امید می‌رود با انعقاد تفاهم همکاری نسبت به سرنوشت محکومان ایرانی تصمیم بگیریم گفت: پیشنهاد می‌شود با تشکیل کارگروهی مشترک در دادستانی کل دو کشور، مسایل و مضوعات حقوقی و قضایی دو طرف پیگیری و زودتر به نتیجه برسد.

دادستان کل کشور گفت: یکی از مواردی که می‌تواند برای از بین بردن فجایع ایجاد وحدت کند، همکاری‌های حقوقی و قضایی است. من حوزه مسئولیت اختیارات شما را که نگاه می‌کردم دیدم مسئولیت‌های مهم و سازنده‌ای دارید که این موضوع انتظار ما را برای همکاری متقابل بیشتر می‌کند. امیدواریم در امضا و اجرای موافقت‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌هایی که بین ایران و مالزی انجام می‌شود هرچه زودتر شاهد آثار این تفاهم‌نامه‌ها باشیم.

منتظری ادامه داد: توسعه همکاری‌های حقوقی و قضایی متقابل می‌تواند زمینه پیشگیری از وقوع جرم و چند معضل بین ایران و مالزی مثل مواد مخدر، قاچاق انسان را برطرف کند.
ایران به دلیل همسایگی با افغانستان که مرکز صادرات مواد سنتی و صنعتی است دچار آسیب‌های فراوانی شده و بخش عمده ای از ترانزیت مواد از راه ایران صورت می‌گیرد و در راه مبارزه با این موضوع هم شهیدان زیادی داده‌ایم و هم دچار آسیب‌های اجتماعی فراوان شده‌ایم و کشورهای غربی در این مسیر نه تنها همکاری نمی‌کنند بلکه در راه مبارزه ایران با مواد مخدر سنگ‌اندازی می کنند.

وی گفت: ما در مبارزه با تروریسم تردیدی نداریم، کشور و ملت ما در طول ٣٨ سال پس از پیروزی انقلاب بیشترین خسارت‌های جانی و مالی را از سوی تروریسم متحمل شده، با این وصف شما به لحاظ مطالعات جامعی که می‌توانید روی جمهوری اسلامی ایران داشته باشید می بینید کشور ما علی‌رغم اینکه در ٤ طرف با کشورهای در جنگ و خون‌ریزی همسایه است اما ضریب امنیت بالایی دارد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه این امنیت محصول چند عامل است گفت: نخست تسلط اطلاعاتی دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی ما به تحرکات دشمن، دوم همکاری تنگاتنگ بین مردم با حاکمیت، تعامل و تبادل اطلاعات بین دستگاه‌های نظامی، انتظامی، قضایی و اطلاعاتی؛ حتماً شما اطلاع دارید یک جریان تروریستی که توسط غرب در کشور ایجاد شد سارمان مجاهدین خلق بود که مردم به آنها منافقین خلق می‌گفتند. در مدت کوتاهی این سازمان بیش از ١٧ هزار نفر از مسئولان حمهوری اسلامی و شهروندان ما را به شهادت رساندند از جمله شهید بهشتی که رئیس قوه قضاییه بود. از جمله مقام معظم رهبری که مورد ترور قرار گرفتند و از ناحیه دست دچار آسیب شدند.

منتظری ادامه داد: این جنایتکاران با این سابقه امروز در دامن مستکبرین دنیا مورد استقبال قرار گرفته‌اند. نظام جمهوری اسلامی با چنین چالش‌هایی مواجه بوده اما به حیات خود با قدرت ادامه می‌دهد و آینده روشنی را در برابر خود می‌بینیم. در عین حال ما مایل به تعامل و همراهی کشورهای اسلامی همچون مالزی هستیم. ما می‌توانیم با تبادل اطلاعات برخی چالش‌های قضایی را حل‌وفصل کنیم.