دانش‌آموزان پایه‌های اول تا چهارم دبستان معلم تخصصی ورزش نخواهند داشت

احمد سیدکریمی رئیس اداره تربیت بدنی آموزش و پرورش شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در خصوص کمبود معلم ورزش در پایتخت، اظهار داشت: در خصوص ساماندهی نیروی انسانی و به خصوص معلمان تربیت بدنی در تهران متأسفانه دارای مشکلاتی هستیم که از سالهای پیش به وجود آمده است.

وی افزود: به واسطه کلان شهر شدن تهران و خروج نیروی انسانی و عدم ورود نیرو به شهر تهران در رشته‌های درسی که کمبود داشتیم باعث شد تا در برخی رشته‌ها و درس‌ها در تهران نیروی مازاد داشته باشیم و در برخی رشته‌ها و دروس کمبود نیرو داشته باشیم.

سیدکریمی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در درس تربیت بدنی، خاطرنشان کرد: مدارس چندین سال است که با این کمبود نیرو مواجه هستند و معضلاتی را برای اجرا و طرح‌های تربیت بدنی در داخل مدارس و فوق برنامه‌های خارج مدارس ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 1100 معلم خانم و 500 معلم ورزش مرد در شهر تهران داریم که اگر این به همین نسبت توجه کنیم، فقط در بخش نیروی مرد 600 معلم ورزش کمبود داریم اما اگر بخواهیم تمام پایه‌های تحصیلی از اول ابتدایی تا پایان دوره متوسطه دوم را پوشش دهیم 100 معلم تربیت بدنی هم در بخش معلم خانم کمبود داریم.

کمبود 800 معلم ورزش در شهر تهران

رئیس اداره تربیت بدنی آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص مجموع کمبود معلم تربیت بدنی در شهر تهران گفت: با احتساب افزایش ساعاتی که وزیر آموزش و پرورش و معاون تربیت بدنی اعلام کرده‌اند، 3 ساعت به درس تربیت بدنی اضافه خواهد شد که در مجموع 800 معلم ورزش مرد و زن در تهران کمبود داریم.

وی افزود: شورای برنامه ریزی شهر تهران با توجه به کمبود‌هایی که وجود دارد برنامه ریزی انجام و مقرر شد پایه‌های اول ابتدایی تا چهارم دبستان را خود معلمان آموزشی که ابلاغ دارند و دو ساعت درس تربیت بدنی را به عهده دارند تدریس کنند و پایه‌های پنجم و ششم دبستان با دبیران تربیت بدنی اداره و اجرا می‌شود.

سیدکریمی تصریح کرد: با توجه به کمبود نیروی انسانی تربیت بدنی در پایه‌های اول تا چهارم دبستان معلم ورزش تخصصی نخواهیم داشت و مابقی کمبود نیروی انسانی را از طریق جذب حق التدریس در بخش آقایان و خانم‌ها جبران می‌کنیم.

مدیران و معاونان مدرسه معلم ورزش ابتدایی می‌شوند

وی به مشکلاتی که در جذب حق التدریس وجود دارد اشاره و گفت: مشکل نخست این است که نیروهای موجود تربیت بدنی زمان کافی را ندارند که به عنوان حق التدریس هم فعالیت کنند، لذا مجبور هستیم نیروهایی را از شهرستان‌های اطراف برای جبران کمبود بیاوریم؛ مشکل دوم سقف حق التدریس است و با توجه به اینکه این دو موضوع محقق نمی‌شود، لذا مناطق ناچار هستند از مدیران و معاونان مدارس که عنوان شده 6 ساعت می‌توانند معلم تربیت بدنی باشند استفاده می‌کنند و این خلأ به این نحو پر می‌شود و سقف حق التدریس کاهش یابد.

رئیس اداره تربیت بدنی آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه مدیران و معاونان مدرسه تدریس تربیت بدنی در مدارس تهران خواهند داشت، تصریح کرد: البته یک محدودیت‌هایی داشتیم که خواهش می‌کنیم از مدیران با رشته تربیت بدنی در این بخش استفاده شود اما در سالهای گذشته مدیران و معاونان بدون داشتن رشته تربیت بدنی در این بخش حضور داشتند و وقتی به مدارس مراجعه می‌کردیم دانش‌آموزان بدون حضور معلم مشغول بازی بودند.