تغییر تقویم آموزشی نیازمند مصوبه مجلس

مهدی نویدادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، با بیان اینکه زمان آموزش یکی از مؤلفه‌های اصلی برنامه‌ریزی آموزشی است، اظهار داشت: اهداف، عناصر و محتوای آموزشی بر فرآیند یادگیری نقش دارد و زمان آموزشی نیز این نقش را داراست. 

وی ادامه داد: زمان آموزشی را که مطرح می‌کنیم، تعابیر مختلفی از آن استنباط می‌شود یعنی وقتی می‌گوییم زمان آموزشی می‌تواند منظور میزان ساعاتی که در طول یک سال تحصیلی دانش‌آموزان در کلاس و مدرسه باید حضور داشته باشند، مدنظر باشد یا اینکه منظور از زمان آموزشی می‌تواند تعداد ماه‌ها و هفته‌هایی که دانش‌آموزان در مدرسه حضور دارند، محاسبه شود.

نویدادهم اضافه کرد:‌ زمان آموزشی می‌تواند به معنای میزان ساعاتی که دانش‌آموزان در مدرسه حضور دارند یا ساعتی که به یک درس در طول سال تحصیلی اختصاص پیدا می‌کند، معنا شود یعنی همه این موارد تحت عنوان زمان آموزشی مطرح می‌شوند. 

وی افزود: آن چیزی که در حال حاضر موضوع بحث قرار گرفته،‌ تعطیلات زمستانی و تابستانی است که به بحث کل زمان در طول سال برمی‌گردد؛‌ همانطور که می‌دانید آغاز و پایان تحصیل بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود که بر این اساس «مهرماه» آغاز سال تحصیلی و «خردادماه» پایان هر سال است. 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد:‌ ما بر اساس آنچه مجلس در خصوص سال تحصیلی اعلام کرده و محاسبه میزان تعطیلات رسمی که داریم، ساعات آموزش را محاسبه کردیم و کتاب‌های درسی را بر اساس آن برنامه‌ریزی و تألیف کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بحثی مطرح است که به دلایلی مانند آلودگی هوا، تعطیلات زمستانی داشته باشیم، گفت: آموزش و پرورش از تعطیلات زمستانی در صورتی استقبال می‌کند که بتواند تقویم سال تحصیلی را به صورت منعطف در استان‌های مختلف اجرا کند و انجام این مهم نیازمند مجوز و مصوبه مجلس شورای اسلامی است. 

نویدادهم اضافه کرد: کارگروهی در ریاست جمهوری برای بررسی آلودگی هوا در کلانشهرها فعال است که پیشنهاد ما این بود طرح دوفوریتی تنظیم شده و به هیأت رئیسه مجلس ارائه شود تا تقویم آموزشی به وزارت آموزش و پرورش سپرده شود؛ در صورت تصویب مجلس، وزارت آموزش و پرورش می‌تواند طرحی را تهیه کند و به تصویب دولت برساند که آموزش و پرورش بتواند تقویم آموزشی را طراحی و در سطح کشور اجرا کند.

وی در پاسخ به این پرسش که «این موضوع چه زمانی اجرایی می‌شود؟»، افزود: در صورتی که کارگروه تأیید کند که طرح دوفوریتی را تنظیم و به مجلس ارائه دهد و در صورت موافقت مجلس، می‌توانیم کم و کیف آن را بررسی کنیم البته روش‌های مختلفی تا کنون پیشنهاد شده است که ساده‌ترین آن، این است که آمورش و پرورش اجازه داشته باشد سال تحصیلی را از اواسط شهریور ماه آغاز کند و اگر این اتفاق بیفتد در صورتی که مجبور شدیم در دی و بهمن، مدارس را تعطیل کنیم به یادگیری دانش‌آموزان آسیبی نمی‌رسد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «در صورت آغاز سال تحصیلی از اواسط شهریور ماه تکلیف دانش‌آموزان مناطق جنوبی چه خواهد شد؟»، اظهار داشت: اگر روزی این اجازه صادر شود که تقویم آموزشی را شناور کنیم این ملاحظات اقلیمی را می‌توانیم در نظر بگیریم.

وی در پاسخ به این پرسش که «سازمان محیط زیست بحث تعطیلات پاییزی و زمستانی مدارس را مطرح کرده است و آیا این طرح امکانپذیر است؟»،‌ گفت: تصمیم‌گیری درباره تعطیلی مدارس و تقویم آموزشی یک بحث پیچیده است و اگر قرار است به صورت مستمر برای کشور انجام شود قطعاً نیاز به قوانین و مقررات خاص خود دارد اما بحث آلودگی هوا در برخی کلانشهرها به ویژه تهران است و قرار نیست این طرح در تمام مدارس باشد.

نویدادهم ادامه داد: پیشنهاد سازمان محیط زیست در مدت معین در شهر تهران و یک یا دو شهر کلانشهر است زیرا به دلیل آلودگی هوا بحث آسیب دیدن سلامت جسمی افراد به ویژه کودکان و نوجوانان مطرح است که البته این موضوع باید مسیر قانونی خود را طی کند.

وی توضیح داد:‌ مجلس و شورای عالی آموزش و پرورش به شورای آموزش و پرورش استان‌ که به ریاست استاندار تشکیل می‌شود این اجازه را داده است که اگر حوادث غیرمترقبه‌ای رخ دهد می‌تواند مدارس را تعطیل کند و برای جبران آن نیز می‌تواند زمان آموزشی را زودتر شروع کرده و یا دیرتر به اتمام برساند.