دهم مهرماه از مولفان کتاب ها تجلیل می شود

محسن جعفر آبادی در نشست یازدهمین همایش تجلیل از مولفان و پدیدآوردگان مواد و رسانه های آموزشی گفت:کتاب درسی مهمترین سند رسمی آموزش و پرورش است.

وی افزود: تالیف کتاب درسی ساده نیست و از افرادی استفاده می شود که دارای تخصص علمی و تعلیم و تربیتی هستند. کتاب درسی دارای پیچیدگی است که موجب شده تا هر سال بهترین مولفان را برای تالیف کتب درسی به کار گیریم.

دبیر جشنواره یازدهمین همایش تجلیل از مولفان و پدیدآوردگان مواد و رسانه آموزشی  با بیان اینکه باید یک نوع سپاسگزاری مادی و معنوی از مولفین داشته باشیم گفت:به همین دلیل از ۱۰ سال پیش با آغاز سال تحصیلی مراسمی تحت عنوان تجلیل از مولفان و پدیدآوردگان مواد و رسانه های آموزشی برگزار می کنیم.

وی افزود: امسال این همایش در ۱۰ مهرماه برگزار می کنیم وزاری وقت آموزش و پرورش حضور داشتند و شخصیت های علمی و فرهنگی نیز دعوت شده است.

جعفر آبادی تصریح کرد: تعداد ۸۸۰ نفر در تالیف کتاب درسی و مواد آموزشی با ما همکاری داشتند. فلسفه این مراسم یک نوع سرمایه گزاری برای سازمان پژوهش است و با این کار زمینه جذب افراد مثبت،موثر و کار آمد را به نفع کتاب های درسی فراهم می کنیم.

وی افزود: نظام جدید از سال ۹۰ آغاز شده است و امسال به پایه دهم رسیده است دانش آموزان با هدایت تحصیلی به شاخه و رشته تحصیلی مختلف توزیع شدند لذا تعداد کتاب ها و عناوین نیز تعدد پیدا می کند.در شاخه نظری ۴ رشته تحصیلی داریم که برخی از کتاب ها برای اولین بار است که در آموزش و پرورش روی آن کار شده و تالیف شده است.

شاخه فنی و حرفه ای در پایه دهم ۴۱  رشته فنی و حرفه ای دارد در ۱۰ گروه بزرگ ساماندهی می شوند.در شاخه ی کاردانش  هم تعداد ۱۵۱ رشته داریم که ۱۳۴ میلیون تیراژ کتاب ها است و هزار عنوان کتاب وجود دارد.

وی تصریح کرد: هشت عنوان کتاب جدید برای دوره ابتدایی و سه عنوان کتاب راهنمای معلم تولید شده است.در متوسطه نظری در پایه دهم ۲۵ کتاب درسی داریم که جدید التالیف است و ۲۴ کتاب راهنمای معلم داریم.در مجموع تعداد ۶۰ کتاب درسی تالیف کرده ایم.

جعفر آبادی گفت: در فنی و حرفه ای ۷۵ کتاب درسی و  ۳۸ تا کتاب راهنمای معلم و ۳۳ کتاب که کتاب همراه هنرجو را نیز تولید کردیم.
به گفته ی دبیر همایش تعداد۲۴۴ درشاخه ی فنی و حرفه ای و کاردانش و تعداد   ۱۸۴ نفر در متوسط نظری مولف داشته ایم.

دبیر جشنواره یازدهمین همایش تجلیل از مولفان و پدیدآوردگان مواد و رسانه آموزشی بیان کرد: سازمان تنها به کتاب درسی اکتفا نکرده است و بنا  این بوده است که به جز کتاب درسی به سایر کتاب ها هم توجه شود که می توان کتاب معلم،کتاب کار، فیلم و سی دی برای شاگرد و معلم باشد.

وی افزود: کتاب همراه هنرجو برای اولین بار است تولید می شود و برای رشته ریاضی و فیزیک در یکی از سال ها درس زمین شناسی را در نظر گرفته ایم که پیش از این نبوده است.مطالعات فرهنگی نیز جدید است که برای رشته علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی در پایه دوازدهم در نظر گرفته شده است .درس فلسفه و منطق را از یکدیگر جدا کردیم و منطق در پایه دهم و فلسفه نیز درپایه یازدهم و دوازدهم تدریس خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: درس آزمایشگاه نیز برای اولین بار در سال دهم و یازدهم برای رشته ریاضی و تجربی  داریم.کتاب ارتباط موثر برای اولین بار در رشته فنی و حرفه ای نیز وارد شده است.نام درس عربی را نیز تغییر داده ایم که عنوان آن عربی زبان قرآن شده است که باید عربی خدمت قرآن و متون دینی در آید.

جعفر آبادی گفت: سه درس،آمادگی دفاعی،انسان و محیط زیست و سلامت و بهداشت به ترتیب برای پایه دهم تا یازدهم مد نظر گرفته شده است.هنر،کارگاه کارآفرینی  و تفکر و  سواد انسانی در پایه دهم و یازدهم به صورت اختیاری است و مدیریت خانواده و سبک زندگی نیز در پایه دوازدهم تدریس می شود.

وی یادآور شد: بسته ی مطالعات اجتماعی نیز شامل جغرافیای ایران و استان شناسی و تاریخ معاصر و علوم اجتماعی است. رشته معارف اسلامی کتاب های خاصی دارد که به صورت جدی به آن پرداخته شده است. کتاب جدید جریان شناسی اندیشه های معاصر اضافه شده است.