پایان پروژه قلاده‌گذاری پلنگ

امیرحسین داداشی، رئیس اداره ساماندهی و هماهنگی امور مناطق سازمان محیط زیست خبر از پایان پروژه قلاده‌گذاری روی پلنگ‌ها داد و گفت: دهم شهریور ‌سال جاری طی نامه‌ای ابطال مجوز این پروژه و دستور ممانعت از ادامه زنده‌گیری و نصب قلاده روی پلنگ‌ها به اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: این پروژه در ابتدا برای زنده‌گیری و نصب قلاده روی هفت پلنگ مجوز دریافت کرده بود اما پس از حاشیه‌های ایجاد شده به‌دنبال مرگ پنجمین پلنگ، ادامه پروژه از سوی سازمان متوقف شد.

داداشی با بیان اینکه مرگ پنجمین پلنگ، شانس انجام تحقیقات روی این حیوان را از پروژه گرفت، افزود: به‌دنبال درخواست پروژه برای زنده‌گیری و نصب قلاده روی یک پلنگ دیگر، مرداد امسال ‌‌‌مجوزی به‌منظور زنده‌گیری و نصب قلاده روی آخرین پلنگ برای این پروژه صادر شد. در واقع این پروژه طی مدت زمان فعالیت خود 6 پلنگ را زنده‌گیری و به ردیاب ماهواره مجهز کرد که متأسفانه یکی از آنها از بین رفت.

یک پروژه تحقیقاتی، تحت عنوان "بوم‌شناسی پلنگ ایرانی در شمال شرقی ایران" که  مهر‌ سال 93 به‌عنوان پایان‌نامه دکتری محمدصادق فرهادی‌نیا در رشته جانورشناسی دانشگاه آکسفورد، آغاز شده بود، متوقف شد.

این پروژه که توانسته بود مجوز زنده‌گیری و نصب قلاده ردیاب روی 7 پلنگ بالغ را از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت کند، پس از نصب قلاده روی پنجمین پلنگ با چالشی سرنوشت‌ساز مواجه شد، پلنگی که یک ماه پس از نصب گردنبند ردیاب، به‌گفته کارشناسان در درگیری با یک پلنگ نر به‌دلیل شکستگی مهره‌های گردن تلف شد و موجی از رویکردهای متناقض را درباره عملکرد این پروژه کلید زد. برخی، وجود قلاده بر گردن ماده‌پلنگ را، عاملی خارجی برای تحریک پلنگ نر و سرآغاز این نزاع مرگبار عنوان کردند و برخی دیگر با استناد به اجرای پروژه‌های مشابه در سراسر جهان، درگیری دو پلنگ را، حادثه‌ای طبیعی دانسته و قلاده را تبرئه کردند تا جایی که اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دراین‌باره گفت: گردنبندها طبق استاندارد توسط کشور انگلیس ساخته شده و هیچ موردی از مرگ پلنگ به‌خاطر داشتن قلاده گزارش نشده است.