ایجاد درآمدهای پایدار؛ یکی از سیاست های مهم مدیریت شهری

 شهردار تهران در حاشیه مراسم بهره برداری همزمان از ۴ پروژه عمرانی پایتخت در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبات روز گذشته شورای اسلامی شهر تهران گفت: یکی از سیاست های مهم مدیریت شهری ایجاد درآمدهای پایدار است.

وی تاکید کرد: لازمه تحقق این سیاست که مبتنی بر برنامه و کارشناسی است. کوچک سازی شهرداری تهران، کاهش هزینه های جاری، استفاده از ظرفیت های سرمایه گذاری مناسب و توجه به حضور بخش خصوصی است.

قالیباف با اشاره به دریاچه شهدای خلیج فارس گفت: بهره برداری و نگهداشت دریاچه شهدای خلیج فارس بنا به هزینه های گزافی که دارد نباید برعهده شهرداری باشد.

وی افزود: در واقع این بخش خصوصی است که باید ورود کند تا هم سرویس مناسب ارائه شود و هم نگهداری از این پروژه به بهترین شکل صورت گیرد.

شهردار تهران واگذار اتوبوسرانی به بخش خصوصی را به عنوان مثال دوم ذکر کرد و گفت: این شرکت با حدود ۲۰ هزار نیرو متاسفانه از کیفیت مناسب خدمات بهره مند نبود و هزینه هایش بسیار بالا بود.

قالیباف با بیان اینکه شهرداری نباید رأسا تولید خدمات کند، تصریح کرد: ما باید خرید خدمت را انجام دهیم و از طریق واگذاری بهره برداری پروژه های بزرگ به بخش خصوصی زمینه کاهش هزینه ها و افزایش درآمدها را ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: این امر موجب کوچک شدن شهرداری می شود که از برنامه های افق پیش روی ما است.

شهردار تهران با اشاره به واگذاری شرکت شهروند و مجموعه نمایشگاه شهر آفتاب به بانک شهر گفت: این امر با موافقت اعضای شورای اسلامی شهر صورت گرفت و این دو مجموعه به صورت ۶۰ به ۴۰ به بانک شهر واگذار شدند. یعنی ۶۰ درصد سهم آنها به بانک شهر که در واقع متعلق به شهرداری است و ۴۰ درصد از سهام آنها برای شهرداری تهران باقی می ماند.

قالیباف با اشاره به تکمیل فازهای بعدی مجموعه شهر آفتاب ادامه داد: تکمیل این مجموعه به حدود ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که باید توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شود.

وی تاکید کرد: شهرداری باید در این کار تنها مشارکت کند و مشارکت شهرداری و واگذاری این دو مجموعه می تواند زمینه ساز توسعه آنها را فراهم کند.

شهردار تهران در ادامه و در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره پروژه‌های آتی شهرداری که به زودی به بهره برداری می‌رسند گفت: ما پروژه تونل شهید حکیم را داریم که بر اساس قولی که معاون عمرانی شهرداری تهران داده است این تونل تا سه ماه آینده افتتاح خواهد شد.

وی افزود: با افتتاح این مجموعه، دسترسی‌های شرقی ـ‌ غربی تهران همانند بزرگراه حکیم، همت و خرازی به هم متصل می‌شود.

شهردار تهران افزود: یکی از مشکلات جدی شهر تهران در میدان بسیج و ورودی جاده امام رضا است که با ورود کامیون‌ها، حجم سنگینی از ترافیک در این میدان ایجاد می‌شود. 

قالیباف گفت: قرار است از اتوبان آزادگان و قبل از میدان بسیج دسترسی برای جاده امام رضا (ع) گذاشته شود تا ترافیک افسریه کاهش پیدا کند.

وی به احداث ادامه اتوبان شهید صیاد شیرازی به بلوار ارتش و تقاطع غیرهمسطح این منطقه که از تقاطع‌های بزرگ شهر تهران نیز محسوب می‌شود اشاره کرد و گفت: این پروژه مهم نیز تا پایان سال انجام می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد.

شهردار تهران به موضوع مترو و توسعه آن نیز اشاره کرد و افزود: همچنین موضوع حمل و نقل عمومی در تهران نیز به عنوان یکی از اولویت‌های حمل‌ونقل عمومی است که ما این موضوع را همچون گذشته پیگیری خواهیم کرد.