پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت روز ملی خانواده

در پیام علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش به مناسبت روز ملی خانواده آمده است: خانواده ، اصلی ترین پایگاه رشد و شکوفایی شخصیت و پرورش مهارت های اجتماعی کودکان و نوجوانان است و مانند حلقه های زنجیر اجتماع ، اساسی ترین سهم را در سلامت و اعتلای جوامع بشری برعهده دارد ، به طوری که بخش قابل توجهی از شکل گیری شخصیت ، تبلور رفتارهای اجتماعی ، تعاملات بین فردی و مسئولیت پذیری انسان ها حاصل چگونگی بازخوردها ،‌بینش ها و تجارب افراد در زندگی خانوادگی است .

 مسئولان  و برنامه ریزان تعلیم و تربیت نیز براساس آموزه های دینی و عملی براین امر اجماع نظر دارند .از سوی دیگر ، خانواده تنها نهاد فطری جوامع انسانی ، برای صعود به قله انسانیت و پیمودن پله های ترقی و تعالی است . مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) دراهمیت خانواده می فرمایند : «خانواده یک رکن بزرگ است . کانون خانواده ، جایی است که عواطف و احساسات باید درآنجا رشد و بالندگی پیداکند». توجه و حمایت همه جانبه دستگاه های دولتی از خانواده ، مورد تاکید اسناد مهم بالادستی ، نظیر سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز هست . هدف ازاین تاکید، استحکام نهاد خانواده و فراهم سازی پایه های سلامت ، پایداری و تعالی جامعه است . دراین راستا مدرسه بستری را فراهم می آورد که درآن ، آموزش و پرورش نسبت به سایر دستگاه ها ونهادهای دولتی ، از بیشترین میزان دسترسی به والدین و خانواده ها برخوردار می شود . بنابراین ، با بهره گیری از همین بستر ، می توان درجهت اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری و تاکیدهای اسناد بالادستی اقدام نمود .

 خوشبختانه زیر ساخت های مناسبی نیز در قالب دوره های آموزش خانواده در وزارت آموزش و پرورش و تربیت مدرسان آموزش خانواده ایجاد شده است که امیدواریم با برنامه ریزی های انجام شده بتوان درجهت استحکام بنیان خانواده و تربیت فرزندانی شایسته گام برداشت . همچنین لازم است با بزرگداشت روز خانواده و برگزاری همایش ها ، جشنواره ها و برنامه های مناسب ، اثر بخشی آن را درزندگی آینده به والدین معرفی کرد .

اینجانب ضمن گرامیداشت فرا رسیدن این ایام خجسته و مبارک و عرض تبریک ، امیدوارم در سالی که از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) با شعار « اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل » مزّین گشته است ، شاهد تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت ، حاکمیت ارزش های اسلامی و اخلاقی و فراهم آوردن شرایطی مساعد در خانواده ها جهت تربیت نسلی آگاه ، سالم و صالح در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی به ویژه در دولت تدبیر وامید باشیم.