یک فوریت طرح الزام شهرداری به ارائه برنامه جامع برای حفاظت از اماکن تاریخی رای نیاورد

در دویست و نود و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به ارائه برنامه جامع عملیاتی حفاظت و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اماکن و بافت تاریخی فرهنگی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.

ضرورت توجه جدی به مرمت، بهسازی و احیای بافت تاریخی و مرکزی شهر تهران و حفظ و احیای هویت تاریخی و ارزش‌های فرهنگی پایتخت از دلایل بررسی این طرح بود.

در ادامه احمد حکیمی پور عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره این طرح اظهار داشت: با توجه به اینکه بافت و ابنیه‌های تاریخی یک شهر به عنوان عوامل هویت‌ساز و ارزش دهنده فرهنگی و تاریخی به شمار رفته و گویای نحوه نگرش و جهان‌بینی یک ملت در طول تاریخ است لذا باید توجه جدی به اماکن و بافت‌های تاریخی شود.

وی افزود: در این طرح شهرداری می‌بایست حفاظت، مرمت ،‌بازسازی و بهره‌برداری منطقی از فضاهای فرهنگی و تاریخی را داشته باشد که مطابق با یافته‌های طرح جامع و تفصیلی بیش از 2300 آثار و ابنیه تاریخی و ارزشمند در تهران شناسایی شده و بیش از 380 ابنیه به ثبت ملی و یک اثر به ثبت جهانی رسیده است.

در ادامه محسن پیرهادی عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران به عنوان مخالف یک فوریت این طرح اظهار داشت: بنده با اصل موضوع مخالفتی ندارم ولی طرحی که در دست بررسی است دو بار به تصویب رسیده است.

وی افزود: اینکه باید توجه ویژه‌ای به اماکن و بافت‌های تاریخی و فرهنگی شهر تهران شود مورد تایید و تاکید است ولی اگر می‌خواهند نقش سازمان میراث فرهنگی را در این رابطه کم کنند و اختیار این بناها را به شهرداری تهران بدهند آن بحث دیگری است.

در ادامه پشمچی‌زاده معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران نیز اظهار داشت: در سند 5 ساله شهرداری به موضوعات اماکن تاریخی و فرهنگی توجه ویژه‌ای شده است و سند جامعی است که می‌توان در حوزه‌های مختلف از آن استفاده کرد.

پس از بررسی‌های مختلف از سوی اعضای شورای شهر تهران یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به ارائه برنامه جامع عملیاتی ، حفاظت و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اماکن و بافت‌های تاریخی فرهنگی شهر تهران رای نیاورد و به صورت عادی مورد بررسی قرار گرفت.