کاهش 24 درصدی نزاع و درگیری در شش ماه نخست امسال

سردار سعید منتظرالمهدی در نشست خبری به مناسبت هفته نیروی انتظامی ضمن تشریح برنامه‌های این هفته، اظهار کرد: برقراری ارتباط، افزایش اعتماد و جلب مشارکت‌های اجتماعی از اهداف اصلی این هفته است.

وی شعار هفته نیروی انتظامی امسال را همه با هم برای امنیت و آرامش خواند و گفت: امنیت موضوعی است که از دیرزمان همگان به دنبال آن بودند و بدون امنیت زندگی معنا ندارد و در جهان نخبگی امروز امنیت به دو مقوله امنیت اجتماعی و امنیت عمومی تقسیم می‌شود.

سخنگوی نیروی انتظامی اضافه کرد: امنیت اجتماعی برگرفته از ارزش‌ها و رفتارهای مردم است و پاسبانان و نگهبانان آن، مردم هستند و عدول از آن مجازات ندارد.

سردار منتظرالمهدی ادامه داد: امنیت عمومی و امنیت پایدار مقوله‌ای است که پلیس با استفاده از تمام امکانات موجود و استفاده از همه پتانسیل‌ها و سرمایه‌های اجتماعی، براستقرار آن تلاش می‌کند و قطعا عدول از این موضوع مجازات دارد.

وی با بیان اینکه هفته نیروی انتظامی از 9 مهر آغاز می‌شود، افزود: حضور کارکنان نیروی انتظامی در نماز جمعه، سخنرانی فرماندهان نیروی انتظامی در شهرستان‌ها و استان‌ها و فرمانده نیروی انتظامی در تهران پیش از خطبه‌های نمازجمعه برگزاری مراسم صبحگاه مشترک در سراسر کشور، حضور رئیس پلیس کشور در برنامه تلویزیونی، برگزاری همایش طلایه داران فرهنگ ترافیک، برگزاری همایش مسئولان و مدیران پیشگیری ناجا با حضور معاون اول رئیس جمهور، دیدار با نمایندگان مجلس، تجلیل از خانواده شهدا، مانور یگان‌های ویژه، دیدار سفرا و کارداران کشورهای همکار با فرمانده نیروی انتظامی و تجدید میثاق با آرمان های امام راحل با حضور در مرقد امام خمینی(ره) از جمله برنامه‌های این هفته است.

به گفته سخنگوی نیروی انتظامی همچنین یک شنبه هفته آینده تعدادی از فرماندهان نیروی انتظامی با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند.

سردار منتظرالمهدی در ادامه به آمار عملکرد پلیس‌های تخصصی نیروی انتظامی در نیم سال نخست امسال اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در نیم سال نخست سال 95 نسبت به مدت مشابه سال گذشته به کاهش 4 درصدی سرقت دست یافتیم و از مجموع سرقت‌های بانکی 80 درصد کشف و سارقان دستگیر شدند.

وی همچنین از کاهش 10 درصدی قتل در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و افزود: متأسفانه در نیم سال اول سال 95 سرقت‌های خودرو با افزایش دو درصدی مواجه بوده که از این میان پراید با کس 70 درصدی کل سرقت‌ها در مقام نخست سرقت خودرو قرار دارد.

سخنگوی نیروی انتظامی با بیان اینکه از مجموع سرقت‌های انجام شده 39 درصد سرقت‌های مهم و 61 درصد سرقت‌های مهم بودند گفت: در بین سرقت‌های مهم سرقت از منازل بیشترین فراوانی را دارد و در بین ثورت‌های خرد نیز کیف‌قاپی با افزایش12 درصدی در مقام نخست جای گرفته است.

به گفته سردار منتظرالمهدی بخش اعظم سرقت‌های خرد توسط معتادان متجاهر صورت می‌گیرد.

وی همچنین از کاهش 24 درصدی نزاع و درگیری در شش ماه نخست اسمال خبر داد و گفت: در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایش 34 درصدی ارزش ریالی قاچاق کالا و ارز بودیم و تمرکز نیروی انتظامی بر باندهای بزرگ و سازمان یافته قرار داشته است.

به گفته سخنگوی نیروی انتظامی در حوزه مواد مخدر در ازای هر سه ساعت یک نفر جان خود را به سبب سوءمصرف مواد مخدر از دست می دهند و این عدد درماه به 240 و درسال به 2880 نفر می‌رسد.

سردار منتظرالمهدی در ادامه از افزایش 13 درصدی کشفیات مواد مخدر در شش ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: مرفین با افزایش 124 درصدی در مقام نخست کشفیات مواد مخدر قرا دارد و همچنین دستگیرشدگان این حوزه 10 درصد افزایش یافته است.

وی همچنین به کاهش 8 درصدی تشکیل پرونده‌های قضایی در نیم سال امسال اشاره کرد و گفت: از 215 هزار پرونده ارجاع شده به مراکز مشاوره در کلانتری‌ها بیش از 72 درصد منجر به ایجاد صلح و سازش شده است.

سخنگوی نیروی انتظامی در ادامه از افزایش 48 درصدی جرایم رایانه‌ای در نیم سال نخست امسال خبر داد و گفت: بیشترین جرایم در خصوص کلاهبرداری های مالی با  81 درصد بیشترین سهم را در جرایم رایانه‌ای دارند.

سردار منتظرالمهدی در پایان خاطرنشان کرد: حدود 46 میلیون کاربر اینترنتی در کشور دارم که از این تعداد حدود 29 میلیون نفر در طیف نوجوان و جوان قرار دارند و بیشترین آسیب‌‌ها برای همین طیف است.