مثل ستاره های هالیوود رژیم بگیرید!

در سال 1980 میلادی، جودی مازل در کالیفرنیا، برنامه‌ای غذایی بر اساس میوه‌های استوایی ابداع‌ کرد که با رعایت آن، شخص احساس سیری کامل می‌کرد؛ اما وزنش به‌شدت کاهش می‌یافت. جودی مازل با این رژیم موفق شد وزنش را حدود 20کیلو بدون بازگشت، پایین آورد.

اما چرا به آن رژیم میوه‌های استوایی می‌گویند؟ ازآنجا که این رژیم به حدود 30،40سال پیش بازمی‌گردد، دسترسی عموم مردم به تمامی میوه‌ها بسیار دشواربود و میوه‌ها در همه فصل‌ها موجود نبودند یا اگر هم بودند هزینه و قیمت بالایی داشتند. بنابراین گرفتن چنین رژیمی برای اشخاص معمولی بسیار مشکل یا نشدنی بود و تنها قشر کوچکی که شامل هنرپیشه‌های معروف سینما بودند از آن تبعیت می‌کردند. این شخص که از پیشگامان علم تغذیه بود، کشف کرد میوه‌های گرمسیری دارای غلظت بالایی از آنزیم‌ها هستند که مستقیما روی هضم گروه‌های گوناگون مواد غذایی تاثیرگذارند.

از نظر او این رژیم غذایی به معنای محرومیت و پرهیز از همه غذاها نبود؛ بلکه یک سبک زندگی محسوب می‌شد و معتقد بود: «بدن شما از همان چیزی که می‌خورید شکل می‌گیرد» و باز همه چیز بستگی به آن دارد که «شما کی و چگونه می‌خورید». برای او چاقی یعنی هضم نشدن غذا و تناسب اندام به‌معنی هضم صحیح غذا بود، پس زمانی که بدن نتواند مواد غذایی را هضم و آنرا استفاده کند به چربی اضافی تبدیل و در سلول‌ها ذخیره می‌کند و چاق می‌شوید.

هضم غذا یعنی تبدیل مواد غذایی به انرژی وبزرگترین و مهم‌ترین فن کاهش وزن این است که غذایتان را خوب بجوید! او باز هم تاکید می‌کند که غذا را در حجم و لقمه‌های کوچک به دهان برده و حسابی بجوید. باید عادت کنیم که غذا را به‌خوبی آسیاب و له کرده و تنها با آنزیم بزاق هضم کنید.

شیوه کلی این نوع رژیم

از اصول و مراحل اولیه این رژیم تنها خوردن میوه‌ها است! از نظر این متخصص تغذیه گروه‌های غذایی کربنی یا هیدروکربن‌ها همگی از دیرهضم‌ترین مواد غذایی‌اند، برای مثال هضم یک عدد سیب‌زمینی حدود 3 ساعت زمان می‌برد. در این نوع رژیم نباید گروه‌های گوناگون مواد غذایی را با هم ترکیب کردو نوشابه‌های رژیمی و شیرین‌ کننده‌های مصنوعی هرگز در آن جای ندارند؛ زیرا هرگز در شمار موادغذایی نیستند و توصیه نمی‌شود! پنیرها و محصولات مشابه مانند انواع ماست که حاصل تخمیر باکتری‌ها هستند، برای هضم غذا بد می‌باشند!

درمرحله نخست این رژیم، (حدود 10روز) باید انواع میوه‌ها را خورد؛ سپس موادغذایی دیگر به‌آرامی وارد رژیم می‌شود. برای سه هفته اول میوه‌هایی همچون آناناس، سیب‌، پاپایا یا خربزه درختی، انبه و کیوی به عنوان صبحانه، ناهار و شام سرو می‌شوند. برای ایجاد تنوع و مصرف نوع دیگری از میوه باید دو ساعت وقفه را تحمل کرد. ضمن آنکه نباید هرگز گرسنه ماند. مثلا درصورت گرسنگی می‌توانید هر چقدر که دلتان بخواهد آناناس بخورید ولی مصرف موز بیش از 2 عدد در هر شب توصیه نمی‌شود. این دوره از رژیم برای سمزدایی بدن و آگاهی از میزان انرژی لازم، مناسب است. در هفته‌های بعدی به‌تدرج پروتئین‌ها و سپس گروه غذاهای کربنی مانند نان، ماکارونی و سیب‌زمینی به وعده‌های غذایی افزوده می‌شود. ولی مهم‌تر از همه رعایت نظم و قانون در خوردن وعده‌های غذایی است و کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها باید جداگانه مصرف‌شوند.

برای مصرف نوعی پروتئین باید خوب دقت کرد که این گروه برای مابقی روز هم انتخاب می‌شود. مثلا برای یک میان وعده کوچک اگر مرغ یا تخم‌مرغ خوردید، باید همچنان مصرف پروتئین‌ها را ادامه دهید! در آخرین روز این رژیم که به وزن دلخواه می‌رسید، خوردن یک همبرگر یا پیتزا مجاز است.

گرفتن رژیم میوه‌ای مضر است یا مفید؟

در واقع این نوع رژیم که سرشار از میوه‌هایی با فیبر و آب فراوان است، به نوعی سبب سم‌زدایی و پاکسازی بدن همچنین لاغری می‌شود. همان‌طور که با یک دوره «سم زدایی» کوتاه بدن از برخی سموم پاک می‌شود، این رژیم نیز با مصرف یک نوع و یک گروه غذایی زمینه سم زدایی بدن را فراهم می‌آورد. درواقع علاوه‌بر اجرای ساده رژیم هالیوودی، با پرهیز از مصرف غذاهای آماده و فرآوری و استفاده از میوه‌هایی با فیبر فراوان که ملین هستند، تصفیه خون و پاکسازی بدن انجام می‌شود.

اما این رژیم چندان بی‌ضررهم نیست، چراکه با کاهش وزن سریع به‌دنبال حذف تمامی پروتئین‌ها در مرحله اولیه، اگرچه چربی‌های زائد از بین می‌رود؛ ولی همزمان حجم زیادی از بافت‌های عضلانی هم می‌میرند. طولانی بودن زمان این رژیم می‌تواند منجر به بسیاری از اختلالات تغذیه‌ای و گوارشی نیز بشود.

همیشه باید از آنچه می‌خواهید بخورید آگاه باشید و برای وعده‌های غذایی در طول هفته برنامه‌ریزی کنید تا هنگامی که یک ظرف غذامی‌خورید بدانید نیازهای ضروری بدنتان در هفته تامین می‌شود. برای این برنامه‌ریزی باید به لذت بردن از غذایی که به آن تمایل دارید کاملا فکر کنید و همیشه درگیر این موضوع باشید که آزاردهنده است.

درنتیجه رژیم هالیوودی از نظر جویدن کامل و هضم غذا مفید است؛ ولی از نظر توجه به اصول تغذیه و رساندن مواد ضروری موجود در راس هرم تغذیه به بدن، مضر است. این رژیم شامل ترکیباتی آگاهانه و نه چندان اصولی و به نوعی احساسی است که سیستم و عملکرد بدن را مختل می‌سازد.