زیستگاه پرندگان مهاجر در خطر است

منصور گل محمدی رئیس محیط زیست شهرستان ورامین درباره ورود فاضلاب خام شهرک صنعتی چرم شهر به تالاب فصلی بند علی خان، اظهار داشت: فاضلاب خام شهرک صنعتی چرم شهر ورامین از طریق رودخانه شور وارد تالاب فصلی بندعلی خان ورامین می‌شود. 
 
وی ادامه داد: تالاب بندعلی خان مهمترین زیستگاه پرندگان مهاجر استان تهران بوده و ورود فاضلاب خام اهمیت زیستگاهی تالاب فوق را در معرض تهدید جدی قرار می‌دهد. 
 
رئیس محیط زیست شهرستان ورامین تصریح کرد: مشکلات محیط زیستی ورود فاضلاب خام در محدوده تالاب بندعلی خان به حدی رسیده که منجر به آلودگی مرتعی و تلفات دامی عشایر قشلاقی شده و اعتراض و شکایت آنها  را در پی داشته است. 
 
گل محمدی در خصوص رفع این مشکل بیان داشت: حدود 2 سال است که برای راه اندازی سیستم تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی چرم شهر کار می‌کنند و اکنون، کم و بیش بخشی از این تصفیه خانه به بهره برداری رسیده اما از آنجایی که این میزان سیستم تصفیه، جوابگوی حجم فاضلاب تولیدی شهرک صنعتی فوق نیست، بنابراین بهره برداری از کل سیستم تصفیه خانه، ضرورت دارد. 
 
وی تصریح کرد: مقرر شده که حداکثر تا پایان مهر امسال، عملیات بهره برداری کامل از کل سیستم تصفیه فاضلاب شهرک صنعتی چرم شهر، انجام شود. 
 
رئیس محیط زیست شهرستان ورامین بیان داشت: فاضلاب خام بسته به نوع فعالیت به وجود آورنده آن، به حر حال آلوده بوده و با ورود به محیط زیست، منجر به آلودگی آب، خاک و پوشش گیاهی شده در نهایت با آلودگی در چرخه غذایی بر روی سلامت شهروندان تاثیر می‌گذارد. 
 
گل محمدی با تاکید بر اینکه کنترل آلودگی‌ها ضرورت دارد، بیان داشت: با تصفیه فاضلاب، عملیات بی خطر سازی بر روی آنها انجام شده و با رسیدن به حد استاندارد، مجددا به چرخه مصرف باز می‌گردد که در این صورت منجر به کاهش مصرف آب نیز می‌شود. 
 
وی گفت: آسیب و آلودگی وارده بر محیط زیست دور یا نزدیک ندارد، به هر حال تبعاتش به کل محیط باز می‌گردد، بنابراین هر چند که شهرک صنعتی چرم شهر در حاشیه کویر و جنوب شهرستان ورامین قرار دارد، اما تخلیه فاضلاب خامش، متاسفانه به لحاظ محیط زیستی مشکلات متعددی ایجاد کرده است.