سند ملی سلامت، سندی محکم درتاریخ وزارت بهداشت کشور

لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در جمع مدیران گروه‌های سلامت خانواده‌، بیماری‌ها، گسترش و معاونین بهداشت گفت: در کشور ما به دو دلیل سرطان کم است. جوانی جمعیت و اقدامات خوبی که در زمینه بهداشت و درمان صورت گرفته است.

وی گفت: ما در کشور سالانه حدود 1400 حوادث ترافیکی داریم که خوشبختانه در جلسه‌ای با حضور وزیر بهداشت و راه توافق کردند که برای این مساله کار جدی انجام دهند.

لاریجانی گفت: وقتی ریزفاکتورهای همه بیماری‌های غیرواگیرددار را مطالعه کنیم متوجه شباهت آنها به یکدیگر می‌شویم به همین دلیل با اقدام جدی می‌توان همه آ‌نها را با  هم درمان کرد. مثلا یکی از ریزفاکتورها مساله تغذیه در کشور است که متاسفانه باید گفت مصرف شیر و ماهی در کشور بسیار پایین است. همچنین فعالیت فیزیکی پایین در کشور یکی دیگراز مسائل مورد توجه است. در تهران 60 درصد مردم فعالیت فیزیکی ندارند. همچنین باید گفت یکی از کشورهایی هستیم که افزایش چاقی یک مساله جدی در آن است که تعهد داریم چاقی و دیابت را درمان کنیم.

معاون آموزش وزارت بهداشت افزود: توصیه من به شما مدیران این است که طبق سند سلامت ملی بررسی کنیم که هرکدام از ریزفاکتورها در استان شما چه  اندازه شیوع دارد، مثلا چاقی یک مساله جدی در کرج و تهران است اما در سیستان و بلوچستان چشم‌گیر نیست؛ یا استان‌های مرکزی در مساله دیابت شرایط جالبی ندارند. 

لاریجانی اظهار کرد: میزان توسعه پزشکی و تخصصی در کشور ما افزایش یافته است که سالانه در کشور ما 3 هزار متخصص فارغ‌التحصیل می‌شوند که اگر اینها در مسیر درست بیفتند می‌توانند نظام سلامت کشور را متحول کنند.

وی گفت: ما باید به  اهداف سازمان بهداشت جهانی برسیم و هم اکنون برخی از آنها را عینا دنبال می‌کنیم مثلا در حال کم کردن مصرف نمک در کشور و کنترل فشار خون هستیم.

معاون آموزش وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه در سطح وزارت بهداشت با همکاری همه عوامل سند ملی سلامت در حال پیشروی است در تاریخ وزارت بهداشت سندی به این محکمی وجود نداشته و همه متعهد به اجرای آن شده‌اند این سند مورد تایید ریاست جمهور و رئیس مجلس قرار گرفته است. هم اکنون وقت عمل است  و ما باید اینها را برای سلامت مردم اجرا کنیم. اجرای این سند می‌تواند خانواده‌ها را نجات دهد.

لاریجانی بیان کرد: سند ملی سلامت در شورای عالی سلامت تصویب شد و ما به دستگاه‌های مختلف کشور نامه زدیم و امور 6 ماه گذشته آنها را بازخواست کرده‌ایم که بدانیم برای مصوبه شورای عالی سلامت که همچون مصوبه دولت است چه اقدامی انجام داده‌اند.

معاون آموزش وزارت بهداشت در پایان گفت: مردم محروم مناطق کشور ما سهم یکسانی با مردم شهری از لحاظ دریافت خدمات بهداشتی دارند و ما باید خانه‌های بهداشت را به مناطقی که حق آنهاست ببریم.