15 درصد تماس های 115 نیاز به حضور آمبولانس دارند

پیرحسین کولیوند در ارتباط با اقدامات انجام گرفته برای نیروهای اورژانسی که حین عملیات جان خود را از دست می‌دهند اظهار داشت: برای اینکه این افراد در زمره شهدا قرار گیرند و خانواده‌های آنها از مزایای مربوطه بهره‌مند شوند لایحه‌ای را سازمان مدیریت بحران کشور به مجلس ارائه داده که اگر مصوب شود انشاءالله این موضوع محقق خواهد شد.

وی افزود: سال‌های پیش نیز که خودم مسئولیتی در سازمان امداد و نجات داشته نیز این موضوع را مورد پیگیری قرار داده و از چند تن از مرجع عظام درخواست کرده و این عزیزان نظرشان را اعلام کردند و درنهایت در دولت به این نتیجه رسیدند که اگر این موضوع در مجلس مطرح شود و رای بیاورد نتایج موثری را به همراه خواهد داشت.

رئیس اورژانس کشور گفت: قرار است این مساله بزودی در مجلس مطرح شود و این موضوع فقط مشمول تکنسین‌های اورژانس نشده و تمام نیروهای امدادی، آتش‌نشانی و ... نیز از آن بهره‌مند خواهند شد.

کولیوند درمورد میانگین زمان رسیدن نیروهای اورژانس بر سر صحنه حادثه اظهار داشت: اکنون در شهرهای کوچک این میزان 8 دقیقه و در جاده‌ها 14 دقیقه بوده و در شهرهای بزرگ همچون تهران 14.5 دقیقه پیش‌بینی شده است.

وی افزود: به دلیل ترافیک شدید در برخی از شهرها گاهی مواقع رسیدن نیروهای اورژانس بر سر صحنه حادثه مدت‌زمان بیشتری را به خود اختصاص داده که ما تلاش می‌کنیم با تمهیدات پیش‌بینی شده این میزان را به حداقل ممکن برسانیم.

رئیس اورژانس اضافه کرد: 200 دستگاه موتور آمبولانس در حال اضافه شدن به ناوگان اورژانس کشور بوده که طی 1.5 ماه آینده این مساله در تهران محقق خواهد شد و در هفته جاری 30 دستگاه آمبولانس در محل‌های پرترافیک و پرحادثه مستقر شده است.

کولیوند خاطرنشان کرد: استقرار آمبولانس‌ها در محل‌های پرترافیک باعث شده که نیروهای اورژانس سریع‌تر از زمانی که آمبولانس در پایگاه قرار دارند بر بالین بیمار و صحنه تصادف حاضر شوند. البته موضوع استفاده از موتور آمبولانس در شهرهایی همچون تهران در جهت نجات جان مصدومان بسیار موثر واقع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه از کل تماس‌هایی که با اورژانس 115 گرفته می‌شود تنها 15 درصد نیاز به حضور آمبولانس در محل حادثه دارد، گفت: سایر تماس‌ها نیازی به اعزام آمبولانس نداشته و موتور آمبولانس بسیار می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

رئیس اورژانس با اشاره به اینکه موتور آمبولانس‌ها که بزودی قرار است مورد استفاده قرار گیرد تولید داخلی و محصول کشور است، گفت: البته باید موتورهای استانداردتری را در این زمینه پیش‌بینی کنیم تا ایمنی‌های لازم رعایت شود.

کولیوند عنوان کرد: با موتور آمبولانس به هیچ عنوان مصدوم منتقل نمی‌شود و تنها نیروی اورژانس بر بالین بیمار و صحنه حادثه حضور می‌یابد.