فاطمه رهبر معاون حمایت و سلامت از خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) در اختتامیه همایش ملی سالمندان که امروز (شنبه) به مناسبت روز جهانی سالمند در حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شد، اظهار داشت: در دستورات دینی ما به خانواده و نگهداری سالمندان در خانواده تاکید شده است و تهاجم فرهنگی غرب باعث از همپاشی خانواده ها شده که باید اصلاح شود.

وی افزود: در خیلی از قوانین نگهداری از سالمندان به دولت سپرده شده و کمیته امداد امام خمینی (ره) در طرح شهید رجایی که از ابتدای انقلاب شکل گرفته است تمام سالمندان بالای 60سال را در روستاها تحت پوشش قرار داده است.

معاون حمایت و سلامت از خانواده کمیته امدا د امام خمینی(ره) بیان داشت: 6میلیون و 400هزار سالمند بالای 60 سال در کشور وجود دارد که یک چهار آنها معادل 1میلیون و 500هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند.

رهبر گفت: با چرخه ای که در کشور وجود دارد و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری به موضوع فرزند آوری ،بیم آن می رود که در آینده با افزایش سالمندان مواجه شویم و امیدواریم با برنامه ریزی بتوانیم با سالمندی مقابله کنیم و با اقدامات قانونی فشار سالندی را برجامعه کاهش دهیم.

وی افزود: ما باید سالمندانی سالم داشته باشیم و در عین حفظ کرامت سالمندان به سلامت و بهداشت آنها توجه داشته باشیم که کمیته امداد در این مسیر گام برداشته است.

معاون حمایت و سلامت از خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) تاکید کرد: در کمیته امداد در نظر داریم ابتدا کاری کنیم که سالمندان در جامعه حضور داشته باشند و بالا رفتن سن خانه نشین نشوند و حداقل امکانات رفاهی را برای آنها تامین کنیم.

رهبر گفت: با توجه به اینکه در سنین سالمندی بیماری افزایش می یابد اگر هزینه درمان سالمندان تامین نشود این قشر جامعه با مشکلات زیادی درگیر می شوند.

وی تصریح کرد: ما در نظر داریم در طرح شهید رجایی کمک هزینه معیشت سالمندان را افزایش دهیم.

معاون حمایت و سلامت از خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و بیمه و تامین تجهیزات بهداشتی سالمندان از برنامه های کمیته امداد است.

رهبر تاکید کرد: از 1میلیون و 500هزار نفر سالمند تحت پوشش کمیته امداد62درصد در روستاها و 32درصد در شهرهستند که 62درصد را بانوان تشکیل می دهند که 40درصد بین 60تا 70سال و 35درصد بین 70تا 80سال سن دارند.

وی ادامه داد: استان های خراسان رضوی و گیلان بیشترین و ایلام و سمنان کمترین میزان سالمندان را دارند.

معاون حمایت و سلامت از خانواده کمیته امداد گفت: تمام سالمندان شهری کمیته امداد تحت پوشش بیمه تکمیلی کمیته امداد هستند و بیمه سالمندان روستای بر عهده دیگر نهاد های دولتی است که ما با دنبال یکپارچه سازی بیمه تکمیلی سالمندان هستیم.