از کل تلفات سلاح سرد در پنج ماهه نخست امسال 236 نفر مرد و 55 نفر زن بودند.
 
در این مدت استان های تهران با 56، فارس با 25 و خراسان رضوی با 21 فوتی بیشترین آمار تلفات سلاح سرد را داشته اند.
 
آمار تلفات سلاح سرد در مرداد ماه سال جاری نیز با کاهش 32.1 درصدی مواجه بوده و از 81 فوتی در مرداد سال گذشته با 55  نفر در مرداد امسال رسیده است.
 
*لزوم فراگیری مهارت های کنترل خشم در جامعه
 
صدیقه نوبهار،روانشناس و کارشناس علوم رفتاری با اشاره به وجود ضعف در فراگیری و آموزش مهارت های کنترل خشم در میان بسیاری از اقشار و طیف های اجتماعی گفت:صرفا با ممنوعیت حمل سلاح سرد نمی توان از ظهور و بروز چنین حوادث تلخی (قتل های طراحی نشده) جلوگیری کرد،زیرا کم نبوده اند پرونده هایی که طرف های درگیر با اصابت سنگ،چوب و...جان باخته اند.
 
وی افزود:البته این موضوع نافی ضرورت تصویب حمل سلاح سرد نیست زیرا اجرایی شدن این طرح در کاهش عمق خشونت ها و درگیری های فیزیکی و خیابانی بی تاثیر نخواهد بود،اما برای رسیدن به نقطه مطلوب باید با نگاهی ریشه ای بستر و زمینه آموزش مهارت های کنترل خشم در مدارس و خانواده ها،اجرایی و عملیاتی شود که حصول این امر بخش قابل توجهی از درگیری ها و مشاجرات لفظی و فیزیکی را کنترل و مهار خواهد کرد.
 
نوبهار گفت:طبق آمار اعلام شده، در سه ماهه نخست سال جاری قریب به 430 نفر بر اثر اصابت چاقو و سلاح سرد جان خود را از دست داده اند و این امر به معنای ناآشنایی و عدم آموزش و فراگیری صحیح فنون کنترل خشم است.
 
وی افزود: با احتساب میزان جراحت ها و بعضا درگیری هایی که بنا به دلایل متعدد پرونده ای برای آن تشکیل نشده و طرف های درگیری از پیگیری قضایی صرف نظر کرده اند،به عمق این نارسایی پی می بریم.
 
روانشناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی در خاتمه یادآور شد:باید توامان با یکدیگر آموزش و فرهنگ سازی مهار و کنترل خشونت در کنار تشدید اِعمالِ قوانین بازدارنده و تمهیدات قهریِ ضابطه مند و قانونی، این معضل و چالش اجتماعی،کنترل و مدیریت شود که در صورت تحقق این امر امکان بروز بسیاری از خشونت ها مهار خواهد شد.