«مارمولک های طلایی» در قفس پلیس
بررسی ها نشان می دهد اعضای این باند از استان خوزستان وارد مشهد شده اند و با اجاره لانه مجردی، به خلافکاری های خود در مشهد و دیگر شهرهای کشور ادامه می دادند. 
 
رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی، روز گذشته با تشریح جزئیات دستگیری اعضای این باند، گفت: در پی گزارش سرقت های سریالی از منازل مشهد که از ابتدای تیرماه آغاز شده بود، گروهی از کارآگاهان ورزیده با هدایت سرهنگ جوانبخت (رئیس اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی)، عملیات شناسایی و دستگیری عاملان سرقت های مذکور را در دستورکار قرار دادند.

سرهنگ کارآگاه «حمید رزمخواه» افزود: با توجه به نقاط جغرافیایی وقوع جرم که در مناطق آزادشهر و رضاشهر مشهد بود، کارآگاهان تحقیقات میدانی خود را همزمان با بازدید از مکان های سرقت آغاز کردند.

وی گفت: بررسی های مقدماتی نشان می داد که دزدان با شکستن شیشه و از طریق بالکن وارد منازل مالباختگان شده اند و تنها اشیای گرانقیمت قابل حمل و به ویژه طلا و جواهرات را سرقت کرده اند.
 
همچنین در بررسی های بیشتر و با کنترل دوربین های مداربسته برخی از مجتمع های مسکونی، سرنخی از یک خودروی پژوپارس سفیدرنگ به دست آمد که در ساعات ارتکاب جرم در مکان های نزدیک منازل مذکور دیده شده است.
 
این مقام ارشد انتظامی با اشاره به دوماه فعالیت های ویژه اطلاعاتی، درباره این پرونده خاطرنشان کرد: تجزیه و تحلیل کارشناسی و همچنین آثار و مدارک موجود، حاکی از آن بود که سرقت های منازل با شیوه و شگرد خاصی صورت گرفته است که معمولا دزدان پروازی اهل یکی از شهرهای جنوبی کشور، از این شگرد استفاده می کنند چرا که با دستگیری سه باند از دزدان پروازی در سال جاری و در بازجویی ها، مشخص شد سارقانی که از استان ها ی دیگر به منظور ارتکاب جرم وارد مشهد می شوند، از «قاب های کشویی» برای تعویض سریع پلاک خودرو استفاده و شماره های انتظامی جعلی را روی خودرو نصب می کنند.
 
سرهنگ «رزمخواه» اضافه کرد: این گونه بود که تحقیقات غیرمحسوس کارآگاهان با همکاری اداره اطلاعات جنایی پلیس آگاهی، بر سوابق و شماره های جعلی پلاک خودروی پژوپارس متمرکز شد و از سوی دیگر نیز گروه دوم عملیاتی کارآگاهان به رصد و ردیابی های تخصصی از طریق شبکه های اجتماعی پرداختند تا این که پیگیری سرنخ ها در گروه های عملیاتی، به فردی به نام «حامد» رسید که با معرفی خود با عنوان مستعار «رعد» باند سرقت را هدایت می کرد.
 
رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: رصدهای اطلاعاتی بیانگر آن بود که برخی از اعضای این باند در استان آذربایجان شرقی حضور دارند و نقشه ورود به مشهد را طراحی کرده اند، بنابر این کارآگاهان وارد عملیات شدند و مبادی ورودی مشهد را با توجه به شماره انتظامی کشف شده خودروی سارقان زیر نظر گرفتند اما وقتی خودرو وارد کمین کارآگاهان شد، عملیات دستگیری به طور ناگهانی به تعویق افتاد، چراکه کارآگاهان از طریق منابع اطلاعاتی خود به اخباری دست یافتند که قرار است افراد دیگری نیز در مشهد به سرنشینان پژوپارس ملحق شوند.
 
وی گفت: کارآگاهان به طور نامحسوس دو تن از سارقان شناسایی شده را تا هنگام ورود به مخفیگاه در بولوارصدر مشهد تعقیب کردند و سپس با کسب مجوزهای قضایی، در یک عملیات غافلگیرانه، لانه مجردی سارقان را به محاصره در آوردند و موفق شدند سه تن از اعضای این باند را هنگام سپیده دم و در رختخواب دستگیر کنند.سرهنگ «رزمخواه» افزود: در بازرسی از لانه اجاره ای متهمان، یک دستگاه خودرو، دیلم، برچسب های عددی با آرم پلیس ایران مخصوص جعل اعداد پلاک انتظامی، تعدادی ساعت، گوشی تلفن همراه، لپ تاپ، قمه، قاب جواهرات، ماسک، کلاه لبه دار و ... کشف و ضبط شد. 
 
وی گفت: با اعترافات متهمان که به «مارمولک های طلایی» معروف شده اند، عضو دیگر این باند نیز هفتم مهر در منطقه رضاشهر به دام افتاد. وی یادآور شد: بررسی های مقدماتی نشان می دهد، متهمان در امر شکار غیرقانونی پرندگان نیز فعالیت دارند و چندی قبل با مشخصات جعلی در استان آذربایجان شرقی دستگیر شده اند.
 
همچنین بررسی اموال مکشوفه از اعضای این باند نشان می دهد که آنها در شهر اهواز نیز سرقت هایی انجام داده اند که تحقیقات درباره دیگر سرقت های آنان همچنان ادامه دارد. 
 
رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی با اشاره به این که شهروندان باید در اجاره دادن منازل خود به افراد مشکوک دقت بیشتری داشته باشند، به مالکان واحدهای آپارتمانی نیز توصیه کرد: تا حدامکان مجتمع های مسکونی را به دوربین های مداربسته مجهز کنند و بالکن های طبقه اول ساختمان ها را نیز از طریق حصارکشی مسدود نمایند تا فرصت ارتکاب جرم از مجرمان حرفه ای گرفته شود. سرهنگ «رزمخواه» تأکید کرد: تحقیقات بیشتر از اعضای این باند که 23 تا 37ساله هستند، در حالی ادامه دارد که احتمال می رود آن ها در شهرهای دیگر کشور نیز سرقت هایی را با همین شگرد انجام داده باشند.