«شبکه‌های اجتماعی» بهترین ابزار ایجاد بحران

برنامه گفت‌وگوی فرهنگی با موضوع «فضای مجازی و دفاع مقدس» با حضور علیرضا ابوالفضلی, رئیس مرکز علمی و فرهنگی دارالحکمه کانادا در ایران، سید محمد حسینی, وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، محمد صادق افراسیابی؛ مدرس دانشگاه و دبیر کل همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی و تماس تلفنی با زهرا نژاد بهرام, دبیر شورای اطلاع رسانی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری و امیدعلی مسعودی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر گروه ارتباطات دانشگاه سوره روی آنتن رادیو گفت‌وگو رفت.

علیرضا ابوالفضلی در این نشست با بیان اینکه دفاع مقدس همچنان در فضای مجازی ادامه دارد، گفت: بهترین ابزار برای برهم زدن نظم و ایجاد بحران در کشور، شبکه‌های اجتماعی است که دشمن نیز روی آن کار می‌کند و متاسفانه در این زمینه پیشرفت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: حدود یک دهه جنگ نظامی به ما تحمیل شد و با ابزار تسلیحاتی علیه ما اقدام کردند که تاثیرات نامطلوبی بر کشور ما داشت؛ بعد از حدود یک دهه یا بیشتر, جنگ فرهنگی با ابزار مد و استفاده از روش‌های ترویج و توسعه مد در ایران در جریان بود؛ در دهه اخیر بیشتر شاهد هستیم که اخلاق ما تحت تاثیر قرار می‌گیرد و این مسئله در بحث آسیب‌شناسی و دشمن‌شناسی باید با تامل نگاه شود.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز با تصریح بر اینکه در حال حاضر دفاع مقدس همچنان ادامه دارد، گفت: امروز، هدف اصلی دشمنان سست کردن ایمان راسخ در جوان است؛ این سست کردن اعتقاد، در قالب طرح شبهات متعدد و متنوع مطرح می‌شود؛ یکی دیگر از راه‌هایی که دشمنان می‌خواهد پاک‌دامنی و عفت جوانان ما را از بین ببرد، گسترش تصاویر مستهجن در قالب اشعار، طنز ، رمان و دیگر شیوه‌هایی است که ترویج داده می‌شود.

وی به سرمایه‌گذاری عظیم دشمنان برای مقابله با اسلام و پیامبر(ص) اشاره کرد و افزود: در کنار این فضای مجازی، شبکه‌های متعدد ماهواره‌ای فارسی زبان نیز راه‌اندازی شده است؛ دشمنان در فضای مجازی در مورد ایمان، اخلاق و اراده جوان ایرانی که قدرت نرم ایران محسوب می‌شود و در دوران دفاع مقدس و انقلاب خودش را به خوبی نشان داده است، کار می‌کنند و آن را هدف قرار داده‌اند.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با اشاره به اینکه خوب است از زوایای دیگری به موضوع دفاع مقدس بپردازیم، گفت: اینکه آیا می‌توانیم همیشه در حال دفاع باشیم، یک موضوع است و دوم اینکه آیا شرایط دفاع ما با 36 سال پیش یکسان است، موضوع دیگری است.

نژاد بهرام ادامه داد: پدیده دفاع یک موضوع جداگانه است و همیشه در حال دفاع هستیم اما ظرفیت و نوع دفاع متفاوت است و هر عصری شرایط خاص خود را دارد؛ ما مردمی متأثر از فرهنگ دینی خود هستیم و همیشه خواستار صلح و آرامش بودیم و هیچ‌گاه آغاز‌کننده تنش و درگیری نبوده‌ایم.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری یادآوری کرد: ما در ادبیات ملی و دینی خود به دنبال دفاع و دوستی و نشر این ادبیات هستیم؛ ما درصدد دفاع هستیم و در حال حاضر با رشد فناوریهای جدید و تنوع ابزار، شکل تازه‌ای به خود گرفته است؛ منظور از دین، دفاع از ارزشها و مرام‌های انسانی است و در این مقام فضای مجازی برای ما یک فرصت به حساب می‌آید.

در ادامه امید علی مسعودی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر گروه ارتباطات دانشگاه سوره با بیان اینکه ای کاش در زمان جنگ، فضای مجازی وجود داشت، گفت: در آن زمان جریان ارتباطات از طرف ده‌ها رادیو و تلویزیون به صورت یکسویه علیه ما بود و نتوانستیم چهره جنگ را نشان دهیم.

مسعودی ادامه داد: امروز خوشحالم که با تلفنهای همراه می‌توانیم ارزشهای جنگ را به دیگری منتقل کنیم؛ فناوریهای ارتباطی به طور دقیق می‌توانند در خدمت دفاع مقدس باشند.

مدرس دانشگاه و دبیر‌کل همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی نیز در این برنامه تصریح کرد: فرصتهای بی‌نظیری در فضای مجازی برای تبیین گفتمان انقلاب اسلامی وجود دارد که مقام معظم رهبری با استفاده از این فرصتها اقدام به نامه‌نگاری با جوانان کشورهای غربی کردند و تاثیرات آنرا دیدیم اما از سوی دیگر اگر مردم ایران فاقد دانش و مهارتهای سواد رسانه‌ای باشند باید احساس خطر کنیم و نگران باشیم که تهدیدهای فضای مجازی در کشور بر فرصتها غلبه کند.