حسین مهاجر در پاسخ به انتقاد معاون سیاسی اجتماعی استاندار تهران در خصوص فروش تراکم و هوافروشی اعلام کرد: فروش تراکم در شهر تهران وجود ندارد و هرگونه صدور مجوز از کانالهای قانونی براساس ضوابط و مقررات موجود همچون طرح جامع و تفصیلی و پهنه بندی های مربوطه صورت می گیرد.

وی با بیان این مطلب گفت: در روزهای اخیر به کرات شاهد انتقادها و اظهارنظر های غیرکارشناسی در خصوص موضوعات شهرسازی و معماری همچون فروش تراکم و اصطلاحاتی مانند هوافروشی هستیم. در حقیقت می توان این برداشت ها را به گونه ای ناشی از عدم اطلاع کافی برخی مسئولین از مبانی برنامه ریزی شهری و طرح  های توسعه شهری دانست که نهایتا منتج به ذکر اینگونه مطالب و نتیجه گیری های نادرست می شود که حتی از زبان افراد غیرمتخصص نیز کمتر دیده می شود.

وی تاکیدکرد: برای هر پهنه از شهر تهران بر اساس ضوابط و مقررات طرح تفصیلی در پهنه های چهارگانه ضوابط ساخت و ساز مشخصی تعیین شده است. بنابراین نمی توان خارج از ضوابط طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران و بدون طی مراحل قانونی در کمیسیون ماده ۵ و یا اخذ مصوبات قانونی از سایر نهادهای مسئول تراکمی اضافه کرد و یا در یک معبری نامتناسب با ضوابط پیش بینی شده بنایی احداث کرد. اینکه گفته می شود ساختمان ها جلوی تنفس شهر را گرفته اند و تونل باد را مسدود کرده اند بر پایه کدام مطالعه و دیدگاه کارشناسی است که اگر چنین بود شهرهای بزرگ در کشورهای توسعه یافته که آسمان خراشهای متعدد را در خود جای داده اند می بایست با تهدیدهای زیست محیطی و آلودگی های فراوان مواجه باشند. فرافکنی در مسئله آلودگی هوا و مقصر جلوه دادن ساختمان های بلندمرتبه تهران که بلندی آن در مقایسه با آسمان خراشها ناچیز است شانه خالی کردن از رفع معضل آلودگی هوا و مخفی نگهداشتن عوامل اصلی آلودگی همچون خودروهای فرسوده و سوخت های به دور از استانداردهای روز دنیا و صنایع آلاینده است.

مهاجر گفت: به هر حال واقعیت چنین است: ممکن است در برداشت های شخصی و یا حتی در برداشت های کارشناسی ما، احداث یک بنا در یک موقعیت مکانی، نامتناسب جلوه کند، اما این برداشت شخصی و یا حتی برگرفته از نظرات کارشناسی، چنانچه مطابق ضوابط و مقررات نباشد نمی تواند اجرایی شود. بنابراین مجدد تاکید می شود شهرداری تهران که پس از تجربه معضل تراکم فروشی در دهه هفتاد شاهد تبعات آن و معضلات آن بود، در دهه اخیر و مدیریت فعلی شهرداری تهران، موضوعی تحت عنوان تراکم فروشی را در دستور کار خود قرار نداده است. در حقیقت برخی از مسئولین به اشتباه مجموع سطوحی را که بر اساس ضابطه طرح تفصیلی برای یک قطعه زمین در قالب سطح اشغال و طبقات در نظر گرفته می شود را تراکم می دانند و عده ای نیز سعی دارند از این طریق افکار عمومی را دچار تشویش کنند.

به گزارش مهر، روز گذشته، سیدشهاب‌الدین چاووشی معاون سیاسی - اجتماعی استانداری تهران گفت: متاسفانه تونل تبادل هوای تهران که از غرب وارد می‌شد امروز مسدود کرده‌ایم، تراکم فروخته‌ایم و هوا فروخته‌ایم تا شهر را اداره کنیم. بی‌تردید باید همه هزینه زندگی در شهر پرجمعیت تهران را بپردازیم. اما متاسفانه هوا فروختیم و مستضعفان شهروندان را گرفتار کرده‌ایم. البته در این موضوع در جای خود و به صورت کارشناسی حرف‌های بسیاری داریم. نباید در برابر انتقادها آشفته شویم چراکه همه در مقابل مسوولیتی که داریم باید پاسخگو باشیم، هر فردی که در این نظام مسوولیتی گرفته است باید بداند که پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: مگر می‌شود در یک کوچه باریک ۸ متری تراکم ساخت بیش از ۵ طبقه دهیم و باعث شویم مردم صبح‌ها برای خروج از این خیابان‌ها با مشکل مواجه شوند. قطعا اقدامات امروز شهرداری، فرمانداری، استانداری و اداره برق به پای نظام جمهوری اسلامی ایران نوشته می‌شود. آنچه که ما را از دیگران متمایز می‌کند نظم و ولایت‌پذیری ما است.