«ویزیت‌های» اشکال‌دار

عباس کامیابی درباره گلایه بیماران در بیمارستان‌های دانشگاهی که باید توسط تعداد زیادی پزشکان تحت آموزش "ویزیت و معاینه" شوند، توضیح داد: در همه جای دنیا این روال آموزش در بستر بیمار یا در هنگام ملاقات سرپایی ویزیت سرپایی وجود دارد منتها برای اینکه حقوق بیمار ضایع نشود اینها معمولاً تحت پوشش یک استاد بالادست قرار دارند، البته این افراد تحت آموزش پزشک هستند و دوره رزیدنتی خود را می گذارنند یعنی صرفاً دانشجو نیستند بلکه پزشک هستند.

وی ادامه داد: بنابراین قوانین ما هم برگرفته از همان قوانین بین المللی است یعنی بحث حقوق بیمار در نظر قرار گرفته شده، منتها آنجایی که این قوانین اجرا نشود حق با بیماران است. ما متاسفانه در برخی از بیمارستان‌های دولتی شاهد این هستیم که راساً یک اینترن یا رزیدنت این ویزیت را انجام می‌دهد.

رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران ادامه داد: در مورد خود بیمار، روش این است که مثلاً فرض کنید یک دانشجوی پرستاری بعد از اینکه مهارت‌های اولیه را بر روی ماکت‌ها کسب می‌کند باید از یک جایی شروع کند، بنابراین از یک بیمار شروع می‌کند و بیمارها هم که به بخش دولتی مراجعه می‌کنند با آگاهی از این موضوع مراجعه می‌کنند و این موضوع وجود دارد منتها آن جاهایی‌که واقعاً بیمار علاقه نداشته افراد متعددی وی را ویزیت و معاینه کنند اگر عنوان کند خیلی از بیمارستانها تمکین می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که پس چرا این مشکل بیشتر شده است؟ عنوان کرد: این را از وزارت بهداشت باید سئوال کنید. ولی بنده اعتقاد دارم که میزان پذیرش دانشجوهای ما همسنگ با نیاز ما نیست. یعنی الان بار پذیرش دانشگاه‌ها چه در رشته‌های پیراپزشکی و همین طور پزشکی منطبق بر نیازهای ما نیست. یعنی زیرساخت آموزشی و درمانی ما که کفایت ندارد ولی افزایش ظرفیت‌ها را متاسفانه ما داریم. به همین دلیل هم ما با حجم آموزش‌ها در بیمارستان‌های دولتی مواجه هستیم.

کامیابی در پاسخ به  این پرسش که مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند کمبود نیروی متخصص در رشته‌های پزشکی وجود دارد، عنوان کرد: خیر، ما در حوزه پزشکی عمومی به هیچ عنوان کمبود نیرو نداریم و در خیلی از حوزه‌های تخصصی نیز به هیچ عنوان نیرو کمبود نداریم فقط در برخی از رشته‌های تخصصی نیرو کم داریم.

رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران در خاتمه خاطرنشان کرد: بنابراین آن چیزی که ما کم داریم نظام سطح بندی است که طب پایه را قوی کند و نیاز به تخصص را کم کند.