منشا گردوغبار اصفهان هنوز مشخص نیست

ضیاءالدین شعاعی، مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اظهار بی‌اطلاعی از وضعیت گرد و غبار کنونی در اصفهان گفت: منشأ گرد و غبارها در خوزستان صد در صد خارجی است اما درمورد اصفهان هنوز هیچ اطلاعی نداریم.

شعاعی تصریح کرد: متاسفانه در اصفهان هنوز مطالعات را تمام نکرده‌ایم ولی بر اساس مطالعات اولیه‌ای که در اصفهان صورت گرفته، منشأ گرد و غبار موجود در اصفهان بستگی به این دارد که در کشور جبهه خارجی حضور داشته باشد یا نه ولی به هر حال به لحاظ وسعت اراضی مستعد گرد و غبار در اطراف اصفهان اغلب گرد و غبار آن منشأ داخلی دارد و از مناطق مختلف اطراف شهر سرچشمه گرفته است.

وی با تاکید بر این که برای گرد و غبار کنونی هنوز اطلاعاتی دریافت نکرده‌ایم افزود: ما گرد و غباری که از خارج می‌آید را به طور کامل پایش می‌کنیم و می‌دانیم از کجا منشا می‌گیرد و چگونه وارد کشور می‌شود اما در مورد گرد و غبار داخلی با توجه به این که مدت وقوع خیلی کوتاه است اطلاعات کافی نداریم. مثلا گرد و غباری که در تهران مشاهده می‌کنید، همه فرایندش ظرف چند دقیقه رخ می‌دهد. یک باد شدید می‌آید و زمین هم مستعد است. در مورد اصفهان هم به لحاظ پراکندگی گچ‌پزی‌ها و کوره‌های آجر ممکن است توفانی بلند شود و ظرف چند دقیقه گرد و غباری را بیاورد.

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار تاکید کرد: گزارش مطالعات گرد و غبار در اصفهان تهیه شده و در مرحله بررسی است. پس از آن می‌شود به راحتی گفت منشا گرد و غبار کجاست و از چه نقطه‌ای آغاز می‌شود.

شعاعی درباره زمان اطلاع عموم از نتیجه این گزارش اعلام کرد: گزارش ما آماده است اما قرار نیست آن را منتشر کنیم. قرار است بر اساس این گزارش منشأها شناخته شده و برنامه عمل تدوین شود. بعد این برنامه باید تقدیم دولت شود و برای آن تامین اعتبار انجام گیرد که متاسفانه به لحاظ محدویت اعتبارات به دلایلی که همه می‌دانیم الان خیلی از برنامه‌های عملی موجودمان هم موفق نشده اعتبارات لازم را دریافت کند. یعنی ما به لحاظ برنامه آمادگی داریم ولی با محدودیت‌هایی که وجود دارد بحث اعتبارات کار را مشکل کرده است.