ممنوعیت استفاده برخی مسئولان از گوشیهای هوشمند

سردار غلامرضا جلالی پیش از ظهر امروز دوشنبه در حاشیه نخستین کنفرانس پدافند غیرعامل در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤال تسنیم درباره ضوابط ممنوعیت استفاده مسئولان کشور از گوشیهای هوشمند اظهار کرد: سازمان پدافند غیرعامل دستورالعملی درباره نحوه استفاده از گوشیهای هوشمند را به مدیران دستگاههای مختلف ابلاغ کرده است. 

وی ادامه داد: این دستورالعمل به معنای آن نیست که مسئولان دستگاه‌ها از گوشی هوشمند استفاده کنند یا نکنند بلکه این دستورالعمل بر نحوه استفاده گوشیهای هوشمند تاکید دارد. 

جلالی  تصریح کرد: به عنوان مثال در فضاهایی که اطلاعات طبقه‌بندی شده جابه‌جا می‌شود یا اینکه اطلاعات خاصی وجود دارد، گوشیهای هوشمند نباید استفاده شود که برنامه این مهم را به همه دستگاه‌ها ابلاغ کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه سازمان پدافند غیرعامل پیشنهادی را درباره نحوه استفاده از گوشیهای هوشمند توسط مسئولان به دولت ارسال کرده است، گفت: این پیشنهاد در دستور کار دولت قرار دارد که اگر تصویب شود، اجرایی خواهد شد. 

سردار جلالی درباره این پرسش که تلفن همراه به عنوان یکی از ابزارهای جاسوسی مطرح می‌شود و چه اقدامی را در راستای این موضوع مدنظر دارید، اظهار کرد: مهمترین موضوع این است که هر گوشی هوشمندی می‌تواند 12 درصد اطلاعات کاربر را در اختیار بگیرد که اثر انگشت، قرنیه چشم، شنود صوتی، دسترسی به پیامها، دسترسی به عکس، یافتن دفترچه تلفن کاربر و مکان‌یابی جغرافیایی کاربر بخشی از این آسیبها است. 

وی افزود: تمامی این اطلاعات دوازده‌گانه و دسته‌بندی آنها برای مسئولان حائز اهمیت است به عنوان مثال می‌توان به راحتی مختصات جغرافیایی و محل یک فرد مسئول را از طریق مختصات جغرافیایی شناسایی کرد که تمامی این نکات حائز اهمیت است و ما با توجه به تمامی این آسیبها، نحوه استفاده از آئین‌نامه گوشیهای هوشمند را تهیه به دستگاه‌ها ابلاغ کرده‌ایم که بسار حائز اهمیت است. 

سردار جلالی با اشاره به آئین‌نامه ابلاغ شده به دستگاه‌های مختلف گفت: در این آئین‌نامه تاکید شده که چه سطوحی از مدیران دستگاه‌ها نباید از تلفن‌های هوشمند استفاده کنند یا کنترل گوشیهای هوشمند در جلسات نیز یکی دیگر از برنامه‌های مدنظر است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل تاکید کرد: برخی مسئولان نیز به هیچ عنوان نباید از گوشیهای هوشمند استفاده کنند که البته آموزش استفاده از گوشیهای هوشمند توسط مسئولان را هم تعیین تکلیف کرده‌ایم که مورد توجه خواهد بود. 

جلالی یکی دیگر از راه‌های کاهش آسیبهای گوشیهای هوشمند را تولید گوشیهای جایگزین دانست و افزود: موضوع دیگر تولید گوشیهای جایگزین است که به همین منظور به وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت دفاع و نیروهای مسلح ماموریت داده شد تا در این راستا فعالیت کنند. 

وی اعلام کرد: در بخش وزارت دفاع، فاز یک امن‌سازی گوشی هوشمند را آماده کردیم و در یک فاصله زمانی نزدیک اجرایی خواهد شد. 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل افزود: در تولید محصول گوشی هوشمند نیز اقدامات قابل ملاحظه‌ای صورت گرفته که برای کاهش آسیبهای گوشی‌های هوشمند است. 

جلالی درباره این پرسش که دستگاه‌های اداری نباید از پیام‌رسان تلگرام استفاده کنند، گفت: یکی از بحثهایی که در مورد گوشیهای هوشمند وجود دارد، اتصال آن به شبکه‌های اجتماعی است.

وی افزود: استفاده از شبکه‌های اجتماعی و سیستم‌های پیام‌رسان آن به دلیل این است که ما شبکه اجتماعی جایگزین را معرفی نکردیم و در همین رابطه ممکن است برخی دستگاههای اداری نیز از آن بهره بگیرند که وزیر ارتباطات تاکیدات لازم را برای استفاده نشدن آن انجام داده و امیدواریم همه مدیرانف این مسئله را رعایت کنند.