عدم قبولی در آزمون آموزش و پرورش یعنی نداشتن صلاحیت‌های معلمی

پذیرفته شدگان آزمون استخدامی وزارت آموزش‌وپرورش با شرکت در آزمون پایانی آخرین مرحله از مراحل مختلف ورود به شغل معلمی را پشت سرگذاشتند. افرادی که مرحله پایانی را نیز با موفقیت طی کردند از اول مهر به عنوان معلم وارد مدارس کشور شدند.

178 هزار نفر در تاریخ 27 شهریور سال 94 برای جذب 3700 نفر در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش شرکت کردند. آموزش‌ و پرورش از همان ابتدا اعلام کرد: «قبولی در این آزمون به منزله راهیابی به آموزش‌ و پرورش نیست و پذیرفته شدگان باید دوره آموزشی یک ساله را طی کنند تا از مهر 95 شروع به فعالیت کنند».

** چرا نگفتید عدم قبولی در آزمون حکم محرومیت از معلمی را دارد؟

هم‌اکنون برخی از پذیرفته‌شدگان در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش نسبت به عدم قبولی یا قبولی مشروط در آزمون پایانی معترض هستند. آنها می‌گویند چرا از نخستین روز حضور در دوره‌ها به ما نگفتید که اگر در آزمون جامع رد بشوید وارد حرفه معلمی نمی‌شوید.

پذرفته شدگان مشروط که 35 درصد از افراد شرکت کننده در آزمون جامع را تشکیل می‌دهند از اول مهر به عنوان معلم به مدارس وارد شده‌اند اما برای استمرار فعالیت در شغل معلمی باید مجدد در آزمون جامع شرکت کنند.

اما 11 درصد داوطلبان نیز در آزمون جامع پذیرفته نشده‌اند، این افراد شامل دو گروه هستند، عده‌ای که غیبت غیرمجاز دارند، عده‌ای که در هیچ یک از مراحل آموزشی شرکت نکردند و گروهی که در آزمون نهایی موفق به کسب حداقل‌های لازم نشدند. این افراد به دلیل عدم کسب شایستگی‌های لازم از راه‌یابی به مدارس بازماندند این افراد باید مجدد دوره آموزش معلمی را در دانشگاه فرهنگیان تکرار کنند تا پس از قبولی در آزمون جامع بتوانند به مدارس وارد شوند.

داوطلبانی که در آزمون جامع صلاحیت مشروط را کسب کرده یا صلاحیت آنها تأیید نشده است نسبت به روند طراحی سوالات آزمون کتبی اعتراضاتی را مطرح می‌کنند. جمعی از این افراد اعلام می‌کنند: آزمون جامع در حالی که قرار بود از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان نیز گرفته شود، فقط از پذیرفته شدگان آزمون استخدامی آموزش‌ و‌ پرورش موسوم به ماده 28 گرفته شد.

این آزمون در حالی بعد از یک دوره فشرده برای پذیرفته شدگان استخدامی آموزش‌و‌پرورش به اجرا در آمد که آنها درست یک سال پیش در آزمون سازمان سنجش که بیش از 176 هزار نفر شرکت کننده داشت، شرکت کردند. آزمونی که در نهایت کمتر از 3700 نفر قبولی داشت و این پذیرفته‌شدگان برای شرکت در دوره‌های مهارت آموزی از اسفند سال گذشته، بار سفر را بسته و به استان‌های دیگر مهاجرت کردند.

** اشتباه در اعلام نتایج

آزمون جامعی که دانشگاه فرهنگیان بعد از دوره دو ترمه مهارت آموزی برای پذیرفته‌شدگان ماده 28 برگزار کرد، کاملاً متفاوت بود و از آن عجیب‌تر نمراتی است که در کارنامه آنها گنجانده شده است. یکی از مؤلفه‌های طرح اصلح یا سنج ارزیابی صلاحیت‌های حرفه‌ای، تدریس عملکردی یا تدریس خرد است که نوع امتحان بدین‌صورت بود که مهارت آموزان باید در حضور استاد درس کارورزی و یک استاد علوم تربیتی، تدریس کنند و آموخته‌های خود را در عرصه عمل به نمایش بگذارند.

با توجه به اینکه بارم بندی این مؤٖلفه 350 نمره است، داوران از 20 نمره، امتیازی برای مهارت آٖموز در نظر می‌گیرند و با ضرب آن در 17.5 نمره ای از 350 برای هر فرد به دست می‌آید.

اما در کمال تعجب نمراتی که در کارنامه مهارت آموزان گنجانده شده است، داری رقم اعشار بسیار زیای است.

به عنوان مثال نمره 335.80000000000001 یا نمره 310.82999999999998 و موارد بسیاری دیگر که در کارنامه مهارت آموزان دیده می‌شود.

دانشگاه فرهنگیان با برگزاری آزمون جامع و نمره‌گذاری آن به این شکل، یکسال زحمت بیش از 3 هزار جوان که هر کدام برای مهارت آموزی یک میلیون و 350 هزار تومان پرداخت کرده‌اند، نادیده گرفت و مسئولان امر صرفاً به این نکته که به اعتراضات رسیدگی می‌شود، بسنده می‌کنند. چه کسی پاسخگوست؟

مسئولان دانشگاه فرهنگیان با رد هرگونه خطا و اشتباه در طراحی یا تصحیح سؤالات بر سلامت و دقت این آزمون تأکید دارند.

** این یک معادله روشن است؛ عدم قبولی در آزمون یعنی نداشتن صلاحیت‌های معلمی

نعمت‌الله موسی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در این رابطه اظهار کرد: داوطلبانی که در آزمون جامع رد صلاحیت شدند طبق مقررات دوره آموزشی نمی‌توانند وارد کار معلمی شوند.

وی افزود: این موضوع کاملاً روشن است، فردی که در امتحان پایانی رد می‌شود، صلاحیت‌های لازم را ندارد چگونه می‌توان به او گفت که به کلاس درس برود. آئین‌نامه‌ای که بر برگزاری آزمون استخدامی تأکید کرده بود همان آئین نامه به برگزاری آزمون دوم (جامع) و قبولی در آن برای ورود به شغل معلمی اشاره کرده بود.

** اتهامات را نمی‌توان تأیید کرد

معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به این پرسش که دلایلی در رابطه با بروز خطا در طراحی و تصحیح برگه‌های امتحانی مطرح می‌شود، گفت:‌ آزمون را بارها برای سنجش اعتبار آن مورد بررسی قرار دادیم همچنین تصحیح کنندگان نیز اعتبار و پایایی لازم را دارند. بنده به عنوان فردی که از رشته آمار سررشته دارم  و در این زمینه تحصیل کرده‌ام، اعلام می‌کنم که افراد نمی‌توانند ثابت کنند که این آزمون اشتباه بوده است.

موسی پور ادامه داد: آزمون جامع یک آزمون هنجاری نبود که افراد خارج از مجموعه بتوانند آن را بررسی کنند، این آزمون مهارتی و برای بررسی صلاحیت‌های افراد بود که 95 درصد احراز صلاحیت شده و 4.5 درصد احراز صلاحیت نشدند. آزمون برای نخستین‌بار در ایران برگزار نشده است بلکه ده‌ها مرکز دیگر نیز چنین آزمونی را برگزار می‌کنند و روش‌ها آنها همانند روش اجرایی ماست.

وی خاطرنشان کرد: هیچ یک از این اتهامات را نمی‌توان بدون ورود به داده‌های اصلی تأیید کرد.