ابراهیم بازیان در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی اسکان بشر برگزار شد، با اشاره به اینکه مسکن از راهبردی ترین نیازهای خانوارهای شهری و روستایی است، افزود: ثروت اصلی ۸۸ درصد ایرانیان، مسکن و ملک است.

وی ادامه داد: بر اساس آمار رسمی مرکز آمار، ۶۷ درصد خانوارهای ایرانی، مالک و ۳۳ درصد در مسکن استیجاری زندگی می کنند.

مدیرکل دفتر تامین مسکن و ساختمان کمیته امداد با بیان اینکه مسکن گرانترین خدمتی است که خانواده به آن نیاز دارد، گفت: کمیته امداد یکی از اصولی‌ترین خدمات خود را به تامین مسکن مناسب مددجویان اختصاص داده است، زیرا مسکن یک کاتالیزور برای توانمندسازی مددجویان است.

۱۰ درصد مددجویان کمیته امداد مسکن ندارند

بازیان تاکید کرد: یک نیاز انباشته شده طی سالها در حوزه مسکن به وجود آمده است. به طوری که ۲۶ درصد مددجویان کمیته امداد فاقد مسکن هستند یا نیاز به تعمیر مسکن دارند. از این تعداد، ۱۰ درصد فاقد مسکن بوده و مسکن ۱۶ درصد مددجویان نیاز به مقاوم سازی دارد.

وی با بیان اینکه یک میلیون و ۸۰۰ هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد هستند که از این تعداد حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار خانوار نیاز به مسکن دارند، گفت: ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار خانوار نیاز به بهسازی مسکن دارند که این نیاز در حوزه شهری ۲ برابر روستاها است.

بازیان خاطرنشان کرد: در مورد روستاها که محرومیت بیشتری دارند، کمیته امداد می تواند با هزینه کمتر و سرعت بیشتر با الگوی کوچک، ساده و امن، مسکن آنها را تامین کند.

مدیرکل دفتر تامین مسکن و ساختمان کمیته امداد با اشاره به سیاست جدید کمیته امداد در توسعه کمی و کیفی مسکن مددجویان افزود: طرحی در دست است که با کمک های مردمی به تامین مسکن مددجویان اقدام کنیم و در این زمینه نیاز به مشارکت خیریه ها به ویژه خیرین عمران احساس می شود.

وی ادامه داد: تلاش ما این است که کمک های خیرین را به مسکن مددجویان سوق دهیم و جلساتی با بنیاد مسکن، مراکز نیکوکاری و انجمن خیرین مسکن ساز کشور داشته ایم.

بازیان اضافه کرد: سیاست تامین مسکن برای مددجویان، یک سیاست فراامدادی است و یکی از وظایف بنیاد مسکن تامین مسکن محرومین پیش بینی شده است اما اراده جدی در این زمینه وجود ندارد.

مدیرکل دفتر تامین مسکن و ساختمان کمیته امداد با اشاره به تاکیدات قانون اساسی و سیاست های ابلاغی رهبری در حوزه مسکن، افزود: پیشنهاد تشکیل کمیته مسکن محرومین در استان ها داده شده است و هرجا از سوی مسئولان محلی تامین زمین انجام شود، ساخت مسکن را تعهد می کنیم.

وی گفت: در طی یک برنامه ۳ تا ۵ ساله، باید نیاز انباشته شده مسکن مددجویان حل شود و در قالب برنامه ششم کمیته امداد، این موضوع پیش بینی شده است.

بازیان ادامه داد: کمیته امداد صرفاً مسکن نمی سازد، بلکه دغدغه مسکن مددجویان را از طریق خرید، احداث و بازسازی مرتفع می کند، به طوری که در سال جاری ۵۰ هزار مورد دخالت امداد در مسکن مددجویان انجام می شود که از این تعداد ۲۰ هزار مورد خرید، ساخت و مقاوم سازی مسکن روستایی است.حد مسکونی به مدد

ارائه ۲۰ هزار واحد مسکونی به مددجویان امداد تا پایان سال

مدیرکل دفتر تامین مسکن و ساختمان کمیته امداد همچنین از احداث یا مقاوم سازی ۲۰ هزار مسکن خبر داد و گفت: از این تعداد ۵ هزار مسکن شهری و ۱۵ هزار مسکن روستایی است. همچنین حدود ۲۰ هزار واحد مسکن شهری و روستایی از سالهای قبل تعهد شده است که امسال این تعداد به اتمام می رسد.

وی تاکید کرد: ۹ هزار مسکن نیمه تمام داریم که با همکاری مسئولان محلی به انجام می رسد.

بازیان در خصوص تفاهم نامه کمیته امداد با سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: بر اساس تفاهم نامه ۲۰ هزار واحد مسکن روستایی با متراژ ۵۰ متر و هزینه ۳۰ میلیون تومان احداث می شود، از این تعداد کار ساخت حدود ۵ هزار واحد شروع شده و مابقی سال آینده به نتیجه می رسد.

مدیرکل دفتر تامین مسکن و ساختمان کمیته امداد با بیان اینکه یک تفاهم ۲۰ هزار واحدی برای ارائه وام کم بهره به منظور بهسازی مسکن مددجویان پیش بینی شده است، که به عنوان مثال، در بشاگرد ۲۸۰ واحد مسکونی روستایی خواهیم ساخت.

وی با اشاره به اهمیت مهاجرت معکوس به روستاها، اضافه کرد: کمیته امداد آمادگی دارد به افرادی که با مهاجرت معکوس به روستاها بر می گردند، مسکن ارائه کند.

بازیان ادامه داد: در سال ۹۵ در مجموع، ۴ هزار میلیارد ریال اعتبار در حوزه تامین مسکن مددجویان در نظر گرفته شده است که بخشی از آن از محل صدقات است. همچنین ۴۰ درصد از کل بودجه حوزه مسکن از اعتبارات دولتی، ۳۶ درصد از منابع اختصاصی کمیته امداد و ۲۱ درصد از درآمد استانی و خیران است.

ارائه وام کم بهره برای خرید مسکن مهر مددجویان

مدیرکل دفتر تامین مسکن و ساختمان کمیته امداد گفت: با این اعتبارات، امسال ۵ هزار واحد مسکونی شهری به مددجویان فاقد مسکن اهدا می شود که متراژ این واحدها دست کم ۷۵ متر است.

وی با بیان اینکه اعتبار حوزه مسکن نسبت به سال گذشته ۲ برابر شده است، خاطرنشان کرد: اگر قیمت تمام شده مسکن را حساب کنیم، بودجه به حدود ۶ هزار میلیارد ریال می رسد که بدون مساعدت مسئولان محلی امکان پذیر نیست.

بازیان تاکید کرد: برای تامین مسکن مددجویان از طریق مساکن مهر فاقد متقاضی، وام هایی به مددجویان اختصاص می یابد تا بتوانند مسکن مهر خود را خریداری کنند.

مدیرکل دفتر تامین مسکن و ساختمان کمیته امداد افزود: ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان وام با کارمزد ۴ درصد به مددجویان ارائه می شود. همچنین وزارت مسکن اعلام کرده است که ۳۰۰ هزار واحد مسکونی فاقد متقاضی است که ما تمایل داریم از این تعداد ۳۰ هزار واحد را خریداری کنیم و به مددجویان ارائه دهیم.