پیام وزیر آموزش و پرورش در پیامی به مناسبت روز جهانی معلم

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش پیامی به مناسبت روز جهانی معلم منتشر کرد که در این پیام آمده است:

اوراق زرین تاریخ تعلیم و تربیت، مزین به نام معلمان بزرگی چون ابراهیم (ع)، موسی(ع)، عیسی (ع) و پیامبر اعظم حضرت محمد (ص) است.

مربیان سترگی که منادی بشر به توحید، عدالت و برابری انسان‌ها بودند و آموزش و پرورش را بر پایه‌های تزکیه، علم و فضیلت بنا نهادند.

پنجم اکتبر در تقویم جامعه جهانی به عنوان روز معلم نامگذاری شده است؛ نامگذاری یک روز به نام روز جهانی معلم از طرف سازمان یونسکو، فرصتی مغتنم است تا ملل جهان بیش از پیش به نقش اثرگذار و جایگاه بی بدیل معلمان به عنوان ادامه دهندگان مسیر ارزشمند برگزیدگان الهی و مروجان ارزش‌های انسانی و آموزش دهندگان فضیلت‌های راستینی چون عدالت طلبی، حقیقت جویی، صلح خواهی و نوع‌دوستی، توجه و اهتمام ویژه نمایند و قدردان تلاش و کوشش خستگی ناپذیر آموزگاران، کودکان و نوجوانان جامعه خود باشند.

در ادامه این پیام آمده است: در کشور ما، بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) با درک عمیق از نقش و جایگاه ممتاز معلم در تعالی و رشد جامعه، مأموریت معلمان را همتراز رسالت پیامبران عنوان کرده است و مقام معظم رهبری آموزش و پرورش را کانون خلق دنیای آینده می داند و در تقویم رسمی کشور با هدف ارج نهادن به آموزگاران و معلمان روز دوازدهم اردیبهشت ماه هر سال، سالگشت شهادت استاد گرانقدر مرتضی مطهری به عنوان روز معلم نامیده شده است.

بدون تردید روز جهانی معلم برای رهبران سیاسی جهان نیز حامل این پیام است که توجه به آموزش و پرورش به عنوان مهم‌ترین عامل توسعه  متوازن، باید مد نظر آنان قرار گیرد و ارج نهادن به آموزگاران و معلمان  علاوه بر بهبود جایگاه‌شان در نظام اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و تسهیل مشارکت همه جانبه آنان، نیازمند اهتمام به توسعه و گسترش آموزش‌های عمومی، ارتقای برنامه های حمایتی از معلم و محوریت نهاد تعلیم و تربیت در برنامه‌ریزی‌ها است.

فانی یادآور شده است: اینجانب ایمان راسخ دارم، توسعه، رشد، امنیت، همزیستی مسالمت آمیز و صلح جهانی تنها از طریق گسترش آموزش و پرورش در جوامع و بسط آگاهی‌ها و آشنایی با آموزه‌های راستین وحیانی در میان ملتها ممکن است و جهان امروز برای رهایی از تنازعات، جنگ، آشوب و خشونت به آموزه‌های معلمان در ترویج مهارت‌های زندگی مسالمت آمیز و گسترش مهر و دوستی بین کودکان جهان بیش از هر زمانی نیازمند است.

در پایان با تبریک فرارسیدن روز جهانی معلم به آموزگاران و معلمان فرهیخته کشورمان، از اول معلم هستی خداوند متعال توفیق روز افزون فرهنگیان عزیز و عزت و سربلندی میهن اسلامی را مسئلت می‌کنم.