ترافیک، یکی از مشکلات اصلی کلان شهرها و به ویژه تهران

سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به اینکه امروز ترافیک به یکی از مشکلات اصلی کلان شهرها و به ویژه تهران تبدیل شده است، افزود: جالب توجه است اگر بدانیم از ۱۰ شهر پرترافیک جهان ۹ شهر آن در دنیای در حال توسعه واقع شده است و حتی برزیل در این لیست دارای دو شهر است!

وی با اشاره به اینکه از منظر اقتصادی ترافیک یعنی از دست دادن سرمایه های بسیار گرانقدر، گفت: طبق برخی برآوردها روزانه حدود ۱.۵ تا ۲ میلیارد تومان بنزین  در ترافیک سنگین تهران هدر می رود.

مدرس دانشگاه خوارزمی با تاکید بر اینکه برای رفع مشکل ترافیک از یک سو بسط و توسعه زیرساخت های بزرگراهی در دستور کار شهرهاست و از سوی دیگر توسعه حمل و نقل عمومی مد نظر قرار گرفته است، یادآور شد: اما با تمام این تلاش ها از سال ۲۰۰۸ تا کنون ترافیک جهانی ۱۳ درصد رشد داشته است.

وی  مکزیکوسیتی را شلوغ ترین و پرترافیک ترین شهر جهان نام داد و افزود: شهرهای بانکوک، استانبول، ریودوژانیرو و مسکو در رده های بالای بدترین شهرهای جهان به لحاظ تراکم ترافیک قرار دارند.

این کارشناس مسائل شهری با اشاره به اینکه تهران خوشبختانه در لیست ۱۰ شهر پرازدحام جهان نیست اما ترافیک تبدیل به بخشی از زندگی روزمره مردم پایتخت شده است، افزود: تحقیقات نشان می دهد تهران امروز ۴ برابر بیش از ظرفیت خود پذیرای خودروهای شخصی شده است.

طباطبایی با تاکید بر اینکه برای روان سازی ترافیک تهران ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری مورد نیاز است، ادامه داد: طبق برخی محاسبات برای تامین این بودجه شهرداری باید ۴۰ سال زمان سپری کند!

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تاکید بر اینکه در این شرایط هم افزایی دولت و مدیریت شهری یک اصل راهبری و مهم است، افزود: از سوی دیگر باید نسبت به مشارکت مردمی در موضوع کاهش ترافیک نگاه جدی تری داشته باشیم.

وی به موضوع مدیریت زمان برای حل مشکل ترافیک از سوی مردم اشاره کرد و گفت: متاسفانه سحرخیزی در زندگی کلانشهرنشین ها عملا یک حلقه مفقوده است و همین عامل نیز باعث شده تا ریتم سفرهای درون شهری در برخی ساعات پیک قفل شود.