وضعیت نامشخص طرح سرشماری سبک زندگی و پرسش‌های بی‌جواب

اردیبهشت سال 94 مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تدوین طرح سرشماری سبک زندگی خبر دادند اما در حال حاضر و با وجود پیگیری‌های انجام‌شده، وضعیت این طرح نامشخص است.

 "اسکن و سرشماری اجتماعی، زیرساخت خدمات اجتماعی و گسترش بازار کار مددکاری اجتماعی است. آگاهی از میزان خشونت‌های اجتماعی، طلاق، فقر و سایر آسیب‌های اجتماعی می‌تواند در کاهش این آسیب‌ها مؤثر باشد". این جملات صحبت‌های احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که اواسط اردیبهشت‌ماه سال گذشته در همایش مددکاری اجتماعی، مسئولیت اجتماعی مطرح کرد و برای اولین‌بار خبر از تدوین طرح سرشماری سبک زندگی داد. به گفته او تدوین این طرح از بهمن ماه سال 93 آغاز شده و پیش‌بینی می‌شد تا پایان اردیبهشت 94 به اتمام برسد و در نهایت برای تصویب به هیأت دولت ارسال شود اما با وجود گذشت بیش از یک سال، هنوز خبری از این طرح نشده است.

میدری معتقد بود تجربه کشورهای دیگر نشان می‌دهد که تحلیل آسیب‌های اجتماعی می‌تواند اثربخش باشد و این اقدام، خدمت بزرگی به جامعه محسوب می‌شود و در صورت اجرای این طرح، بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق و اعتیاد برطرف خواهد شد. نحوه اجرای طرح سرشماری سبک زندگی نیز از طریق مراجعه به خانواده‌ها و پر کردن پرسشنامه‌هایی درباره مشکلات و آسیب‌های آن‌ها و ارایه به سازمان بهزیستی بود.

همچنین انوشیروان محسنی‌بندپی، رییس سازمان بهزیستی از همکاری مشترک این سازمان با مشارکت وزارت تعاون برای تدوین طرح سرشماری سبک زندگی از بهمن ماه سال 93 خبر داد و گفت که پس از تصویب و اجرا، شاخص خط فقر هم مشخص خواهد شد.

این طرح به کجا رسید؟
به‌منظور بررسی وضعیت این طرح در ابتدا خرداد ماه سال جاری درخواست مصاحبه با مسئولان مربوطه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان اصلی‌ترین نهاد مرتبط را مطرح کردیم که پس از گذشت چندین ماه و پیگیری‌های بسیار، پاسخی دریافت نکردیم. در بین راه درخواست مصاحبه با شیرین احمدنیا، مدیرکل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور را مطرح کردیم که احمدنیا پاسخ داد: "موضوعی به نام سرشماری سبک زندگی نداریم و ظاهراً اطلاعات نادرستی به شما منتقل شده است".

هرچند پس از دریافت این پاسخ از احمدنیا همچنان به پیگیری‌های خود از وزارت تعاون ادامه دادیم اما با عدم دریافت پاسخ روبه‌رو شدیم. با روند توصیف‌شده، می‌توان به این نتیجه رسید که این طرح صرفاً در حد ایده باقی مانده و مسئولان اقدام خاصی در مورد آن انجام نداده‌اند و اگر کار شده، به دلایل نامشخص سؤالاتی مانند وضعیت طرح سرشماری سبک زندگی، روش‌های دستیابی به جامعه هدف این سرشماری، شاخص‌های آن، چگونگی هماهنگ کردن سبک زندگی به‌عنوان مقوله‌ای کیفی و سرشماری به‌عنوان امری کمی، بی‌جواب باقی مانده و مشخص نیست که آیا این طرح نیز قرار است مانند بسیاری طرح‌های دیگر که بدون کارشناسی، ناگهان مطرح شده و موجی ایجاد می‌کنند و بعد به محاق می‌روند باشد، یا بالاخره پس از چند ماه، خبری از آن خواهد شد.