جوانی 20 ساله خود را از بالای پل قائم به پایین پرتاب کرده و در اثر سقوط پس از چند دقیقه جان باخته / خودکشی جوانی دیگر در 29 اسفند ماه از پل استقلال و فوت شدن آن جوان باعث شد تا امسال خانواده ی او عید نداشته باشند ./ مردی میانسال از پل میدان آزادی مشهد خود را به پایین پرت کرد و در دم جان سپرد. وی در دست نوشته ای انگیزه خود را مالی اعلام کرده است./ رهگذران خیابان آزادی مشهد صبح روز گذشته شاهد خودکشی دختر جوان و پرت شدن وی از بالای پل استقلال به وسط خیابان بودند.

وقتی خودکشی به سطح جامعه کشیده می شود

پل استقلال در مشهد و در نزدیکی آن ، پل قائم دو پلی هستند که طی چند سال اخیر آمار تلفات جانی در اثر خودکشی بالا بوده است. شاید چرایی و دلیل شخصی این خودکشی ها از اهمیت کمتری نسبت به باب شدن مکانی برای خودکشی در میان شهروندان دارد. اقدامی حرام که در ملا عام اتفاق می افتد و کودکان و جوانان و میانسالان به ناچار شاهد اتفاقات این گونه خواهند بود.

در گذشته اگر اقدام به خودکشی اتفاق می افتاد در سکوت و پشت درهای بسته انجام می گرفت و افراد سعی داشته تا تنها انگیزشان فاش شود. اما در حال حاضر افراد به دلایل مختلف مالی، عشقی و... خود را از بالای دو پل استقلال و قائم در مشهد خود را به پایین پرت می کنند. اتفاقی که این روزها دور از انتظار نیست و باید هنگام رد شدن از زیر این دو پل نهایت دقت را به عمل بیاوریم
 
وقتی خودکشی طعم اعتراض می‌گیرد 

آسیب های اجتماعی در ایران جدی است

در حال حاضر جامعه ایران همچون سایر جوامع مدرن از یک طرف از زمینه های توانایی بخش برای تغییر مولفه های نامطلوب خود برخوردار است و از طرف دیگر با کژی ها و بدقوار گی های جدی روبه رو است. یکی از این کژی ها «تراکم آسیب های اجتماعی» در جامعه ایران است که توجه هر علاقه مند به سرنوشت ایران را به خود معطوف می کند. در تعریف آسیب اجتماعی گفته می شود که همه پدیده ها و آنومی هایی که باعث می گردد بخشی از ارزشها و هنجارهای جامعه تحت آسیب قرار بگیرد و مانع رسیدن جامعه به هدف خودش گردد را آسیب اجتماعی می گویند.

هم اکنون روند آسیب های اجتماعی روبه رشد است و در هیچ شاخصی روند کاهشی مشاهده نمی کنیم.  این امر در حالی است که د ر اوایل دهه 60، اعتیاد به شکل جرم دیده می شد و این روند تا سال 76 ادامه داشت که از آن پس به این موضوع به عنوان بیماری نگاه شد و در سالهای 78 و 79 به موضوع آسیب های اجتماعی جدی تر نگاه شد و در سالهای 86 و 87 شرایط جامعه به گونه ای بود که دیگر نمی توانستیم پدیده آسیب های اجتماعی را کتمان کنیم.  متاسفانه در ایران سیاست آسیب های اجتماعی در بخش اجتماعی نداریم لذا کاهش مسئولیت اجتماعی در این حوزه به طور کامل محسوس است.  
 
از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری آنا در سال 1394 آخرین بررسی‌های انجام شده در کشور نشان می‌دهد ایران جزو کشورهایی است که از نظر میزان افسردگی درجه بالایی دارد و در رده 5 کشور اول در این زمینه قرار گرفته است که مشکلات روانی را که باید در سطح فردی درمان کرد و سیاستی برای آن در نظر گرفته نشده است را با آسیب های اجتماعی که سیاست های کلان می طلبد در هم تنیده شود شاهد رفتارهای جدی تر و خطرناک تر در سطح جامعه خواهیم بود!
 
وقتی خودکشی طعم اعتراض می‌گیرد 

خودکشی های نمایشی در کلان شهرها

از افزایش رقم خودکشی در کلان شهرها که بگذریم نکته تلخ در این قسمت جای میگیرد که به راستی چرا خودکشی در مشهد و سایر کلان شهرها در مکان های خاصی در حال افزایش است. نمایشی شدن این آسیب در اجتماع چه مفهومی می تواند داشته باشد؟

علاوه بر اینکه افرادی که اقدام به خودکشی می کنند دارای مشکلات روحی و افسردگی هستند؛ اقدام به چنین کنشی در ملا عام پیامی نا آگاهانه به شهروندان دارد. در سال های گذشته در مشهد شاهد ورشکستگی بسیاری از بنگاههای اقتصادی بوده ایم و همچنین کشور ما در صدر آسیب های اجتماعی از جمله طلاق و اعتیاد است. بر این اساس افراد موجود در جامعه حق گرفته شده خود را نمی توانند باز پس گیرند و این شکست را ناشی از جامعه ای می دانند که در آن شاهد تبعیضات بسیاری هستند. از این رو اقدام به خودکشی خود اعتراضی مخفی به وجود آسیب هایی است که در سطح جامعه با آن دست به گریبان هستند. 

چه باید کرد؟

ایجاد این اتفاقات در سطح جامعه حساسیت افراد را به خودکشی و سایر اقدامات از بین برده و به رواج آن کمک می کند. علاوه بر همه این موارد به نظر نمی رسد که مدیریت شهری اگر بخواهد این گونه اقدامات را با افزایش ایمنی کاهش دهد باز هم به کاهش آن کمکی کرده باشیم. وجود آسیب های اجتماعی در کلان شهرها زمینه ساز رخدادهای مشابه خواهد بود. اعتراض افراد جامعه به این صورت زنگ خطر جدی برای سقوط در دامن آسیب های دیگر در اجتماع است.