عدم مغایرت فعالیت مدارس غیردولتی با اصل ۳۰ قانون اساسی

مجتبی زینی‌وند مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی در مناطقی که آموزش و پرورش با مشکل مواجه است، دلیل اصلی خرید خدمات آموزشی است، اظهار داشت: در مناطقی که امکانات دولتی اجازه خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان نمی‌دهد و آن مناطق معلمان مجرب و با تجربه ندارند، از ظرفیت مدارس غیردولتی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: موضوع خرید خدمات آموزشی به هیچ وجه خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش نیست و این موضوع در سال اول اجرای آن که سال 93 بود از طرف منتقدین بیان شد.

زینی‌وند با اشاره به برخی اثرات مطلوب خرید خدمات آموزشی در مناطق محروم، گفت: در برخی مناطق، مدارس چند پایه به تک پایه و چند شیفته به تک شیفته تبدیل شدند و سه هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل جذب این مؤسسات مدارس غیردولتی شدند.

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با انتقاد از برخی منتقدان درخصوص طرح خرید خدمات آموزشی تصریح کرد: در سال اول اجرای آن بدون آنکه بازخوردی باشد انتقاداتی که اکثرا مسئولانه نبود از این طرح شد و اکنون پس از سه سال، افرادی که کوچکترین تخصصی در آموزش و پرورش داشته باشند، خواهند دانست این طرح چه خدماتی به مدارس دولتی کرده است.

زینی‌وند ادامه داد: به عنوان مثال در استان کرمان میانگین نمرات نهایی متوسطه دوم بیش از 2.5 نمره و نیز در استان سیستان و بلوچستان 2 نمره در مدارسی که تحت پوشش خرید خدمات آموزشی بوده‌اند، افزایش داشته‌ و این طرحی بسیار موفق بوده است.

وی ادامه داد: منتقدان اصطلاحی به عنوان خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش مطرح و در این خصوص مصاحبه و سخنرانی کردند که طرح خرید خدمات آموزشی، خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش نیست و ما شاخصه‌های آموزشی و پرورشی همراه با دستورالعمل به ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور ارسال کردیم.

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برای رسیدن آن شاخصه‌ها، ناظرینی نیز در صدر کشور انتخاب شده‌اند، افزود: به عنوان مثال در منطقه‌ای از رودبار سربازمعلمان مجبور بودند 45 کیلومتر مسیر را طی کنند تا به مدرسه برسند و هم اکنون با این طرح، معلمان آموزش دیده به تدریس این دانش‌آموزان مشغول هستند.

زینی‌وند با اشاره به ساماندهی سالیانه نیروی انسانی در قبل از بازگشایی مدارس گفت: مرکز آموزشی نیروی انسانی بررسی می‌کند در مناطق محروم چه تعداد معلم نیاز است و کمبودها را با سرباز معلم جبران می‌کند که البته با حضور فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان از این سربازمعلمان کاسته و نیز برخی از مدارس خرید خدماتی، به مدارس دولتی تبدیل شده است.

وی به برخی اثرات مطلوب مدارس غیردولتی پرداخت و افزود: در شهر تهران در بین 100 رتبه اول امتحانات، 63 رتبه به مدرسه غیردولتی اختصاص دارد و افرادی که رتبه‌های یک تا 10 را در کنکور کسب کرده‌اند، از مدارس غیردولتی بوده‌اند.

زینی‌وند در پاسخ به پرسش منتقدان درخصوص مغایرت مدارس غیردولتی با اصل 30 قانون اساسی گفت: این موضوع به هیچ عنوان با اصل 30 قانون اساسی مغایرت ندارد زیرا در گذشته مرحوم پرورش وزیر فقید آموزش و پرورش درخصوص مدارس غیردولتی از شورای نگهبان استعلام کرده بود همچنین در سال 67 شورای انقلاب فرهنگی همین پرسش را مطرح کرده بود که دبیر شورای نگهبان به عنوان مفسر قانون اساسی عنوان کرده بودند که این موضوع مغایر با اصل 30 قانون اساسی نیست.

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان گزارشی از حضور فرزندان اقشار مختلف در مدارس غیردولتی گفت: در این مدارس 86 درصد فرزندان کارمندان دولت هستند همچنین فرزندان اساتید، پزشکان و مدیران اجرایی و نیز 17.6 درصد مشاغل آزاد در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند.

زینی‌وند با بیان اینکه هیچگونه مدرسه‌ای در مناطق برخوردار از طرح خرید خدمات آموزشی استفاده نمی‌کند، گفت: این طرح فقط درخصوص مناطق محروم است و ما صرفا چند مدرسه در حاشیه تهران داشتیم که از لحاظ امکانات از مناطق سیستان هم محروم‌تر بودند.

وی با بیان اینکه میانگین جهانی 20 تا 30 درصد مدارس غیردولتی است، گفت: در ایران 10 درصد مدارس پوشش غیردولتی دارد.