حسن پلارک در برنامه گفت‌وگوی خبری شبکه خبر به ارائه گزارشی از اقدامات ستاد و برنامه‌های آن برای برپایی کنگره عظیم اربعین حسینی پرداخت.

پلارک در این برنامه زنده تلویزیونی اقدامات ستاد بازسازی عتبات عالیات طی بیش از یک دهه فعالیت را به 3 بخش تقسیم کرد و گفت: بخش اول مربوط به اقدامات کوتاه مدت شامل ایجاد امکانات ضروری و رفاهی اولیه مانند ایجاد سرویس‌های بهداشتی و نظافت حرم‌ها بود. بخش دوم اقدامات میان مدت بود که در این دوره ستاد بازسازی عتبات طرح‌های متعددی را در زمینه بازسازی، تزئین و مرمت ابنیه حرم‌ها انجام داد.

وی با بیان اینکه اکنون ستاد بازسازی عتبات وارد سومین دوره اقدامات خود یعنی بخش بلندمدت شده است افزود: در این دوره، اجرای طرح‌های توسعه حرم‌های شریف در دستور کار قرارداد.

طرح توسعه حرم علوی به نام پروژه صحن حضرت زهرا(س)

او به برخی از شاخص‌ترین طرح‌های توسعه‌ای در دست اجرا در اعتاب مقدسه پرداخت و گفت: مهمترین پروژه در حال اجرا، طرح توسعه حرم مطهر امام علی(ع) می‌باشد که بنام صحن و شبستان حضرت زهرا (س) در نجف اشرف است.

به گفته وی، این صحن با حدود 220 هزارمترمربع زیربنا، فضای زیارتی و اداری حرم مطهر علوی را بیش از 20 برابر توسعه خواهد داد.

وی بهره‌گیری از فنون مهندسی روز و استفاده از هنر معماری ایرانی و اسلامی را از ویژگی‌های پروژه صحن حضرت زهرا(س) برشمرد و گفت: سازه بتونی این صحن از سوی انجمن بتن ایران به عنوان طرح برتر سال معرفی شده است.

پلارک از بازگشایی کامل بخش زیارتی این صحن به روی زائران در ایام ماه ربیع امسال خبر داد.

احداث صحن عقیله بنی‌هاشم (س) در کربلا

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور به دیگر طرح‌های در دست اجرا اشاره کرد و افزود: به‌دنبال استقبال باشکوه زائران به ویژه در ایامی مانند عاشورا و اربعین، اجرای پروژه صحن عقیله بنی‌هاشم(س) با زیربنای بیش از 160 هزار مترمربع در حد فاصل خیمه‌گاه تا باب القبله حرم مطهر امام حسین(ع) با جدیدترین روش‌های علمی روز آغاز شده و ظرف 6 سال به اتمام خواهد رسید.

به گفته وی، این صحن مجموعه‌ای از شبستان‌های زیارتی، فضای رو باز، کتابخانه، موزه و دارالضیافه است.

پلارک تصریح کرد: واقع شدن 2 طبقه از پروژه در زیر زمین و بالا بودن سطح آب‌های زیر زمینی موجود در منطقه، عملیات حفاری و اجرای این طرح را با پیچیدگی‌ و ابعاد فنی خاصی همراه کرده است که با دانش فنی و استفاده از توان داخلی و  بهره‌مندی از تجربه مهندسان و مشاوران مجرب در بخش فنی و مهندسی ستاد بازسازی عتبات عالیات در حال اجراست.

وی ادامه داد: همچنین طرح ترفیع گنبد امام حسین (ع) و تقلیل (لاغر سازی) و تقویت ستون‌های حرم امام حسین (ع) به‌عنوان 2 پروژه فنی و مهندسی پیچیده در حال اجراست.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور همچنین به طرح توسعه حرم امامین جوادین (ع) اشاره کرد و گفت: سنگ کاری رواق‌ها، بازسازی درب‌ها و طلاکاری آن‌ها انجام شده و 2 صحن امام رضا (ع) و صحن صاحب الزمان (عج) جهت توسعه این حرم احداث خواهد شد.

وی اضافه کرد: طرح توسعه حرم امامین عسکریین (ع) از دیگر طرح‌های در دست اقدام است و امیدواریم روزی برسد که زائر و زوار در این حرم اسکان یافته و امنیت در آن جا برقرار شود.

تمهیدات برای برپایی باشکوه کنگره عظیم اربعین حسینی

پلارک در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه خبر در خصوص برپایی کنگره عظیم اربعین حسینی گفت: همانطور که می‌دانید میزبان اصلی زائران اربعین حسینی، ملت، دولت و عشایر عزیز عراق هستند، که واقعا در سال‌های گذشته با تمام وجود به میزبانی از زائران پرداخته‌اند ولیکن ما هم قصد داریم در توان خود به کمک این ملت عزیز بشتابیم.  

وی افزود: ستاد بازسازی عتبات سال گذشته مسئولیت کمیته مشارکت‌های مردمی را برعهده داشت که امسال دو مساله مهم اسکان و تغذیه نیز به مسئولیت ما افزوده شده است. در تلاش هستیم با همت همه همکارانمان در ستاد بازسازی عتبات عالیات ساماندهی بهتری برای ارائه خدمات داشته باشیم.

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین گفت: براساس تدابیر اندیشیده شده، امسال استان‌ها نقش محوری در برپایی کنگره عظیم اربعین خواهند داشت که در این  راستا، تمامی استانداری‌های کشور همکاری و همراهی خواهند داشت.

پلارک ادامه داد: برای هر استان کشور سهمیه‌ای به‌منظور تجهیز، پشتیبانی و اسکان زائران در نظر گرفته شده و استانداری‌ها در جمع‌آوری مشارکت‌های مردمی و کمک‌ها  فعال هستند که تمامی این برنامه‌ها و شرح وظایف زیر نظر ستاد بازسازی عتبات انجام گرفته و دستورالعمل‌ها و سهمیه هر استان برای میزبانی از زائران مشخص و به آنها ابلاغ شده است.

وی گفت: در خصوص اسکان و تغذیه زائران اربعین نیز برنامه‌ریزی شده است تا با مشارکت خوب مردم، ظرفیت اسکان و پذیرایی نسبت به سال گذشته 2 برابر افزایش یابد.

پلارک خاطرنشان کرد: تصمیم گرفته شد با توان بیشتری به یاری مردم عزیز عراق بشتابیم. بر این اساس ستاد اربعین حسینی، اسکان 700هزارنفر در روز در شهرهای زیارتی، مرزها و مسیرهای بین راهی را به‌منظور کمک به مردم عزیز عراق در پذیرایی از زائران هدف‌گذاری کرده است.

راه‌های مشارکت در طرح‌های ستاد بازسازی عتبات

پلارک با تجلیل از بیش از یک دهه حمایت مردم، خیرین و ناذران از طرح‌های ستاد بازسازی عتبات گفت: هموطنان گرامی جهت اهداء نذورات خود می‌توانند به یکی از روش های زیر اقدام فرمایند:

پرداخت از طریق شماره حساب 110 بانک‌های  صادرات، سپه، دی، ملی، تجارت، انصار، سرمایه و ملت.

از طریق درگاه پرداخت اینترنتی (سایت ستاد بازسازی عتبات عالیات).

از طریق تلفن همراه؛ مشترکین همراه اول با ارسال یک پیامک خالی به شماره 888 و ایرانسل به شماره 359 می توانند اطلاعات مربوط به نحوه واریز کمک‌های نقدی برای توسعه حرم مطهر علوی را دریافت نمایند.همچنین جهت اهدای کمک‌ها به صحن حضرت زهرا(س) می‌توانند با شماره گیری کد #888*733* اقدام کنند.