جمع آوری کالای قاچاق از مترو

احمدی بافنده مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو در نشست خبر گفت: امروز ۱۵۰ قطار فعال داریم اما میزان نیاز ما ۳۰۰ قطار است.

وی افزود: ما روزانه به اندازه جمعیت ۲ استان جابجایی مسافر را در زیر زمین داریم.

احمدی بافنده با اشاره به میزان قطارهای فعال در خط های ایستگاه مترو ادامه داد: در خط یک فاصله هدوی ۵ دقیقه است و ۴۱ رام قطار داریم که اگر تعداد قطارها به عدد ۶۰ برسد می توانیم فاصله هدوی را به ۴ دقیقه کاهش دهیم.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو افزود: در خط ۲، ۲۲ ایستگاه فعال داریم که هدوی ۴ دقیقه است.

وی با اشاره به خط ۳ گفت: این خط اصلی ترین ناوگان ما است که هنوز ۷ ایستگاه آن تکمیل نشده. ما ۱۱ رام قطار فعال داریم با هدوی ۱۵ دقیقه که اگر بخواهیم این زمان را استاندارد کنیم به ۵۲ رام قطار نیاز داریم. در این صورت می توانیم بالای یک میلیون مسافر جابجا کنیم.

احمدی بافنده تصریح کرد: فاصله هدوی در خط ۴ را ۶ دقیقه خواند و گفت: ۱۸ رام قطار در این خط تردد می کنند که با رساندن آن به عدد ۳۲، فاصله هدوی ۴ دقیقه خواهد شد.

وی افزود: در خط ۵، ۳۰ رام قطار داریم با هدوی ۱۰ دقیقه که در اینجا نیز تا ۳۳ رام قطار می شود افزود.

درهای حائل برای مترو هزینه‌بر است

احمدی بافنده در پاسخ به سئوالی درباره نصب درهای حائل برای کاهش حوادث در مترو گفت: برعکس تصوری که مطرح می شود درِ حائل چندان در ایستگاه‌های شلوغ استفاده نمی شود. در خیلی از کشورها نیز استفاده از در حائل بیشتر برای بعد تبلیغاتی استفاده می شود.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو افزود: ضمن اینکه هزینه آن نیز کمتر از خرید ناوگان نیست. با این حال ما با برخی شرکت های داخلی در حال پیگیری این موضوع هستیم.

احمدی بافنده با بیان اینکه هدف ما این است که همه مسافران با بالاترین امنیت وارد مترو و از آن خارج شوند، گفت: ماموران به صورت ویژه همه مسافران را کنترل می کنند و پیجر دائم درباره حریم قانونی تذکر می دهند اما روز گذشته به طور مثال ۴ نفر را که قصد خودکشی داشتند از روی ریل بیرون آوردیم.

وی تاکید کرد: موضوع این است که ما چقدر می توانیم برای این ۳ میلیون نفر مامور بگذاریم.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو با اشاره به کمبود ناوگان در خطوط مترو گفت: امروز ما با مشکل ناوگان مواجه هستیم. دولت قول های بسیاری داده و مصوباتی را نیز داشته است اما ما همین امروز نیاز به قطار داریم. ما از هر کمک دولت در این زمینه استقبال می کنیم اما دوست نداریم این کمک نوشداروی بعد از مرگ سهراب باشد.

تونل‌های مترو تا ۹ ریشتر زلزله را تحمل می کنند

احمدی بافنده در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر، مبنی بر ضرورت افزودن قطار برای سالم ماندن قطارهای موجود و کاهش تراکم در ایستگاه‌ها که احتمال حوادث را افزایش می دهد گفت:  مترو در تهران فقط برای جابجای نیست. تونل ها تا ۹ ریشتر زلزله را تحمل می کنند. در واقع ایستگاه‌های مترو پناهگاه بسیار مهمی برای مواقع بحرانی است.

وی افزود: به هر حال توسعه خطوط هم برای کاهش بار ترافیکی و هم پدافند غیرعامل بسیار ضروری است و نمی توان این موضوع را نادیده گرفت.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر استفاده از درهای محافظ در ایستگاه‌های تقاطعی و شلوغ نیز گفت: ما روی این موضوع کار می کنیم و مطالعاتمان را ترک نکرده ایم. به هر حال همانطور که اشاره کردم هزینه این موضوع بالاست اما اگر شرکت های ایرانی حاضر شوند با پذیرش بخشی از تبلیغات و کاهش هزینه ها همکاری کنند ما نیز استقبال می کنیم.

احمدی بافنده با اشاره به موضوع دست فروشی در مترو و ساماندهی آنها نیز گفت: در قانون شهرداری ها موضوع دستفروشی نیامده بلکه موضوع سدمعبر مطرح است که شرکت شهربان موظف به کنترل و رفع آن است.

ساماندهی بانوان تولیدکننده صنایع دستی در مترو

وی افزود: بسیاری عنوان می کنند این دستفروشان، کارآفرین هستند این در صورتی است که بسیاری از آنها فروشنده کالاهای بی کیفیت خارجی هستند.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو با اشاره به هماهنگی های صورت گرفته با ستاد توانمندسازی بانوان گفت: ما بانوانی را که تولیدات دستی خود را می فروشند شناسایی و اطلاعات آن را برای مسئول ستاد توانمندسازی ارسال کردیم. وی نیز کار جذب آنها را شروع کرده و مکاتبات ادامه دارد.

جمع آوری کالای قاچاق از مترو

احمدی بافنده گفت: در خصوص کسانی که کالای قاچاق هم می فروشند نامه ای به ستاد مبارزه با قاچاق کالا نوشتیم که نسبت به جمع آوری آنها اقدام کنند.

وی درباره آقایان دستفروشی که تولیدات دست ساز می فرونشد، افزود: آنها را نیز بر مبنای قراردادی که در شرکت ساماندهی مشاغل بستیم، ساماندهی کردیم و قرار شده آنها در روزبازارهای شهرداری فعال شوند.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروتاکید کرد: قرار نیست در داخل ایستگاه‌های مترو بازار مکاره ایجاد شود. ما با بساط گستری روی سکوها هم برخورد کردیم و قرار است یگان پلیس مترو برای این منظور ایجاد و فعال شود.

احمدی بافنده با اشاره به واگن های جدیدی که اخیرا از آنها رونمایی شد، گفت: قرار است این واگن ها در خط ۳ فعال شوند که در این صورت سرفاصله این خط در مناطق جنوبی تا ۸ دقیقه کاهش پیدا خواهد کرد.