اخبار خوبی از صندوق ذخیره فرهنگیان نداریم

حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص «وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان»، اظهار داشت: اخبار خوبی از این صندوق نداریم و بعضی مسائل منشأ نگرانی شده است.

وی ادامه داد: تحقیق و تفحص از این صندوق در کمیسیون آموزش مجلس مصوب شده است و باید مسائل مربوط به آن به طور شفاف در اختیار افکار عمومی قرار گیرد تا اعتبار این مجموعه که سهامدار آن یک میلیون فرهنگی است، خدشه‌دار نشود.

حجت‌الاسلام و المسلمین سلیمی افزود: اعتقاد داریم در این بخش باید دقت نظر بیشتری شود و باید فارغ از هر مسئله‌ای در یک فضای کارشناسی مسائل مربوط به آن واکاوی شود تا اگر تخلفی شده است به طور جدی و قاطع با آن برخورد شود.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه حرف و حدیث‌های فراوانی از این صندوق شنیده می‌شود، یادآور شد: در کمیسیون آموزش مجلس بحث تحقیق و تفحص از این صندوق مصوب شده و باید در صحن علنی مجلس تصویب شود،اما هنوز هیأت رئیسه این موضوع را در دستور کار قرار نداده است و فکر می‌کنیم به زودی در دستور کار قرار گیرد.

وی در خصوص «سرانجام طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش»،گفت: همانطور که می‌دانید گزارش کمیسیون آموزش در خصوص این استیضاح به هیأت رئیسه ارسال شده است و به دلیل اینکه برخی از طراحان استیضاح تقاضا کردند تا با وزیر آموزش و پرورش جلسه داشته و جمع‌بندی در خصوص مشکلات داشته باشند، این موضوع متوقف شده است، اما هیأت رئیسه مجلس گزارش شفافی نداده است که آیا تعداد امضای طراحان استیضاح زیر حدنصاب بوده یا بالاتر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمی متذکر شد:‌ اگر تعداد امضاهای طراحان استیضاح بالای حدنصاب است، باید گزارش استیضاح در هفته گذشته اعلام وصول می‌شد، اما به نظر می‌رسد خلاف قانون عمل شده است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس در خصوص «وضعیت مدارس در آغاز سال تحصیلی»، گفت: مدارس با مشکلات زیادی روبه‌‌رو هستند و بسیاری از سرانه مدارس پرداخت نشده است و آنها با مشکل پرداخت مبلغ مربوط به آب، برق، گاز روبه‌رو هستند و باید خزانه در این خصوص تأمین اعتبار کند.

وی مشکلات مدارس شبانه‌روزی و حق‌التدریس معلمان و مطالبات مربوط به سال گذشته فرهنگیان را از جمله مشکلات دیگر آموزش و پرورش برشمرد و تأکید کرد: باید خزانه اعتبار لازم را تأمین کند تا این بدهی‌ها پرداخت شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمی اضافه کرد: گزارش‌هایی در خصوص دخل و تصرفات در کتاب‌های درسی داریم؛ مانند حذف درس شهید فهمیده یا گنجاندن بعضی از مطالب در کتب درسی که اعتراضاتی را به دنبال داشته است که امیدواریم دقت نظر بیشتری در این خصوص صورت گیرد.

عضو کمیسیون آموزش و پرورش مجلس اظهار امیدواری کرد که امسال فضای آموزش و پرورش آرام باشد تا تعلیم و تربیت در این فضا جدی‌تر دنبال شود.