چرا دولت خواستار خرید تجهیزات از خارج است؟

جهانگیری در حاشیه مراسم رونمایی از 6 فروند بالگرد جدید امدادی با اشاره به اینکه هلال احمر از برجسته‌ترین نهادها به شمار می‌رود گفت: این مساله به دلیل مردمی بودن این نهاد و اتکای کم آن به دولت است. همچنین این سازمان چابک و فعال بوده و تکیه اصلی آن به قشر داوطلبان است.

وی با اشاره به اینکه سرمایه اجتماعی در کشور بسیار حائز همیت است گفت: کاهش امید مردم به نظام و آینده کار ضدمردمی است و سبب تضعیف نظام می‌شود لذا اگر کسی جهت تقویت این سرمایه اجتماعی گام بردارد کار ملی بزرگی انجام داده است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: هلال احمر باید بداند که مهمترین سرمایه آن اعتماد مردمی است لذا باید به خوبی از این سرمایه پاسداری کند.

به گفته وی هلال‌احمر نه تنها در کشور بلکه در منطقه نیز یک جمعیت قدرتمند به شمار می‌رود و می‌توانند نقش‌های موثری را در جهت کمک به حادثه دیدگان ایفا کند.

جهانگیری درمورد خرید تجهیزات مورد نیاز در دستگا‌های دولتی و عمومی گفت: این دستگاه‌ها عموما تمایل به خرید تجهیزات خارجی داشته چرا که هم در ابتدای کار وجه کمتری دریافت می‌شود و هم سریعتر آن وسیله تحویل داده خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه تمایل به خرید خارجی بین دستگاه‌های دولتی و عمومی مقداری طبیعی است به طور مثال زمانی که به شرکت‌های کشتی‌سازی داخلی مراجعه می‌شود آنها می‌گویند ابتدا تمام وجه را کامل بپردازید تا مثلا قطعات مورد نیاز را خریداری کنیم و پس از آن نیز به جای دو سال 5 سال بعد آن وسیله مورد نظر را تحویل می‌دهند.

جهانگیری درمورد هواپیماهای خارجی نیز گفت: در این ارتباط نیز به همین صورت است و ما به عنوان دولت پول زیادی برای خرید هواپیمای خارجی نمی‌دهیم و شاید تنها 15 درصد از قیمت کل را پرداخت کنیم و آنها می‌گویند بقیه هزینه‌ها را زمانی که هواپیما به کار گرفته شد از محل درآمد آن تامین کنیم. این در حالی است که شرکت‌های داخلی می‌گویند اول کل پول را بدهید تا قطعات را تهیه کنیم و این مساله زمان می‌برد.

وی با اشاره به اینکه تحمل کردن این زمان نتایج موثری را به همراه دارد گفت: این مساله سبب می‌شود که همیشه مصرف کننده خارجی نباشیم. همچنین کشور ما دارای نیروهای تحصیل‌کرده زیادی است و می‌تواند با توجه به سابقه صنعتی خود نیازهای مردمانش را به خوبی برآورده کند.

معاون اول رئیس جمهور در پایان گفت: ساخت بالگردهای EP412  که امروز رونمایی شد کار بزرگی بوده که در سایه تحمل ساخت تجهیزات داخلی حاصل شده است.