تیغ دو لبه حذف اعدام قاچاقچیان موادمخدر

محمدجواد لاریجانی که برای انجام گفت‌و‌گوهای حقوق بشری و قضایی در رأس هیئتی به برزیل سفر کرده است، در آخرین روز سفر خود با روزنامه «او استادو» یکی از سه روزنامه پرتیراژ برزیل، مصاحبه و درباره موضوعات مختلفی از جمله حذف مجازات اعدام از جرایم مواد مخدر اظهارنظر کرد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضائیه در پاسخ به پرسش خبرنگار این روزنامه در خصوص وضعیت جنبش کم کردن از مجازات قاچاق مواد مخدر در ایران، گفت: تعداد اعدام ها در ایران بالاست و همه آنها هم طبق قانون انجام می‌شود ولی اعدام چیز خوبی نیست.

به گفته لاریجانی 93 درصد اعدام‌ها در ایران در ارتباط با قاچاق مواد مخدر است.

وی افزود: من موافق تغییر قانون هستم اما نه به این معنی که مبارزه با قاچاق مواد مخدر را متوقف کنیم. ما 800 کیلومتر با افغانستان مرز داریم و تولید تریاک در افغانستان در دوره اشغال توسط ناتو 40 برابر شده است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضائیه اضافه کرد: تریاک تولید شده در آنجا برای مصرف اروپا و آمریکاست و در نهایت با دلار معاوضه می شود. این دلارها پس از بازگشت به دست تروریست ها می‌افتد. نمی توانیم این وضع را تحمل کنیم.

لاریجانی تصریح کرد: قاچاقچیان افراد عادی نیستند بلکه شبکه پیچیده‌ای داشته و مسلح و خطرناک هستند. ایران برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر سالانه 200 میلیون دلار هزینه می‌کند ولی ما نباید تنها بجنگیم بلکه کشورهای مصرف کننده باید به ما کمک کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در مورد راه حل این مشکل نیز گفت: مبارزه با قاچاق مواد مخدر نباید متوقف شود بلکه ما باید با کمک کشورهای علاقمند و توسعه همکاری‌های بین المللی و استفاده از فناوری‌های مدرن قدرت خود را افزایش دهیم. مساله دوم بازنگری قوانین است.

وی افزود: در مرحله دوم حکم اعدام باید به سردسته قاچاقچیان بزرگ و مهم محدود شود و این کار بلافاصله تعداد اعدام‌ها را کاهش می‌دهد. البته این نظر در حال بحث است. با واقع بینی می‌توانیم تعداد اعدام‌ها را کم کنیم و هیچ کسی نباید فکر کند ایران مبارزه خود علیه قاچاق مواد مخدر را سست می‌کند بلکه تاکتیک خود را عوض کرده و مبارزه را عملی‌تر می‌سازد.

لاریجانی در پاسخ به پرسش زمان این تغییرات گفت: می‌بایستی روند‌های قانونی را محترم بشماریم. فکر می‌کنم ظرف 6 تا 7 ماه به اولین نتایج تجدیدنظر خواهیم رسید. در هشت ماه آینده انتخابات ریاست جمهوری خواهیم داشت و مهم است که این مسئله به یک موضوع سیاسی در جریان مبارزات انتخاباتی تبدیل نشود.

آملی لاریجانی: اگر اعدام‌ها نبود، موادمخدر در عطاری‌ها هم پیدا می‌شود

به گزارش تسنیم، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه، روز هشتم مهر امسال در سیزدهمین همایش دادستان‌های عمومی و انقلاب و نظامی سراسر کشور که در مشهد مقدس برگزار شد، در واکنش به اظهارنظر برخی مسئولان و کارشناسان مبنی بر حذف اعدام قاچاقچیان و بازدارنده‌ نبودن اعدام‌ها اظهار کرد: قاچاقچیان مواد مخدر سوداگران مرگ هستند؛ اینها چه مقدار خانواده‌ها را به خاک سیاه نشاندند؟ چه مقدار جوانان با نبوغ و با استعدادهای درخشان را نابود کردند؟ باید با اینها برخورد جدی شود. دادسرا باید به استقرار امنیت در همه وجوه کمک کند. در رابطه با برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر گاهی در گوشه و کنار گفته می شود که سیاست دستگاه قضا حذف اعدام است. این حرف درست نیست.

آملی لاریجانی افزود: ما البته می‌گوییم قوانینِ مربوط به قاچاق مواد مخدر وحی مُنزَل نیست؛ اما اینکه برخی می‌گویند اعدام‌ها هیچ فایده‌ای نداشته، حرف کاملا غلطی است؛ بدلیل اینکه اگر سخت‌گیری‌های قوه قضایبه و کمک نیروی انتظامی نبود، به وضع بسیار بدتری مبتلا بودیم و آنوقت مواد مخدر را در عطاری‌ها هم پیدا می‌کردیم.

رئیس قوه قضائیه گفت: ما اعدام‌ها را فی حد ذاته مطلوب نمی‌دانیم منتهی بحث در این است که وقتی در کنار این موضوع ضرر عظیمی که اینها به جامعه وارد می‌کنند و خانواده‌هایی که متلاشی می‌شوند را مورد توجه قرار می‌دهیم، ناچار هستیم برخورد قاطع و سریع و اشکار با مواد مخدر داشته باشیم و از دادستان‌ها می‌خواهم در اجرای احکام تعلل نکنند. البته قبول دارم قوانین مربوط به مواد مخدر یکبار دیگر باید بررسی شود و تا جایی که می‌شود به جای اعدام مجازات‌های جایگزین و موثر بیاید؛ ولی به شرط و شروطی و بدانید ما کُلّا نمی توانیم اعدام را منتفی کنیم.

معاون رئیس قوه‌قضائیه: اعدام‌ قاچاقچیان موادمخدر بازدارنده نبوده است

این در حالی است که پیشتر محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضائیه در این باره به تسنیم گفته بود: به صورت مکتوب خدمت رئیس قوه‌قضاییه اعلام کردیم که به نظر ما، اعدام‌ها با وضعیت فعلی بازدارندگی ندارد.

مشاور وزیر دادگستری: اعدام مجرمان مواد مخدر در حد وسیع، تاثیر نداشته است

مظفر الوندی مشاور وزیردادگستری نیز در این باره به تسنیم گفته بود: ظاهراً همه مطالعات به این سمت و سو رسیده که اعدام در حد وسیع برای مجرمان مواد مخدر خیلی تأثیر نداشته است.

طرح تخفیف مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر روی میز هیئت رئیسه مجلس

به گزارش تسنیم، چند روز پیش نیز حجت‌الاسلام حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس شورای اسلامی از ارائه طرح تخفیف مجازات اعدام با امضای 100 نفر از نمایندگان به هیئت رئیسه مجلس خبر داد و گفت: این طرح درباره مجرمانی که به صورت باندی، مسلحانه و در مقادیر بالا دست به قاچاق یا حمل و نقل مواد مخدر می‌زنند، نیست بلکه صرفاً شامل افرادی می‌‌شود که برای بار اول و یا به مقدار کمی مواد مخدر حمل کرده‌اند، است.