خلیل علی‌محمدزاده گفت:‌ گزارش‌هایی که نهادهای ذیربط در ارتباط با موضوع مواد مخدر دارند، حکایت از این مسئله داشته که معضل اعتیاد در سال‌های اخیر به ویژه در بین جوانان قدری شیوع یافته است.

وی با اشاره به رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر افزود: این مسئله کمک می‌کند که همه دستگاه‌ها بتوانند در جهت پیشگیری از این معضل همکاری کنند و آثار ناشی از این پدیده شوم را بشناسند.

عضو بسیج جامعه پزشکی با تأکید بر اینکه اگر موضوع پیشگیری از اعتیاد را به خوبی درک نکنیم، نمی‌توانیم وضعیت را به شکل مناسبی سامان دهیم، افزود: آموزش و پرورش، خانواده‌ها، دانشگاه‌ها، رسانه و ... مسئولیت خطیری جهت پیشگیری از معضل اعتیاد دارند و نمی‌توان گفت که تنها یک سازمان در مبارزه با این معضل اجتماعی دخیل است.

محمدزاده اظهار داشت: متأسفانه کارهایی که در کشور برای پیشگیری از اعتیاد انجام می‌دهیم بعضاً یکپارچه نبوده در حالی که باید انسجام و هماهنگی در این زمینه وجود داشته باشد تا بتوانیم شاهد نتایج مؤثر در این حوزه باشیم.

عضو بسیج جامعه پزشکی گفت:‌ متأسفانه مشکلات در باب مسائل فرهنگی حتی در حوزه زنان بسیار زیاد شده و ممکن است برخی‌ها در اولویت‌بندی دچار مشکل شوند در حالی که به نظرم بحث‌هایی همچون مواد مخدر، جوانان، زنان و خانواده در اولویت هستند و باید درک درست از این مسئله صورت گیرد.

محمدزاده افزود: بررسی وسعت و عمق آسیب‌های اجتماعی و به عبارتی ریشه‌یابی این معضلات باید انجام گیرد و با استفاده از علم، عقل و تجارب و دستاوردهای بین‌المللی برای پیشگیری، درمان و الگوسازی مناسب اقدام کنیم البته الگوها باید مورد وفاق قوای سه‌گانه باشند.

وی گفت: رسانه‌ها باید نسبت به تبیین و نهادینه شدن فرهنگ در این زمینه اهتمام داشته و در کنار این مسئله پشتیبانی و حمایت‌های لازم از رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر انجام گیرد،‌ چرا که دشمن بیکار ننشسته و از طریق رسانه‌ها و فیلم‌هایش به دنبال تغییر سبک زندگی اسلامی است تا بتواند از این طریق فرهنگ خودش را قالب مردم ما کند.

عضو بسیج جامعه پزشکی خاطر نشان کرد: توجه به سبک زندگی اسلامی در پیشگیری اعتیاد بسیار حائز اهمیت است و باید با اختصاص بودجه بیشتر در جهت سلامت اجتماعی جامعه گام برداریم و در این حرکت به موضوع نوجوانان،‌ جوانان و زنان بیشتر توجه کرده چرا که پیشرفت یک جامعه با جوانان است و زنان بستر پیشرفت در خانواده و جامعه هستند.