ثبت 15روز هوای سالم در پاییز 95

«مریم نادری» مدیر واحد پایش و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: ارزیابی هفتگی کیفیت هوای تهران نشان می­دهد کیفیت هوای پایتخت طی هفته گذشته (روزهای 10 الی 16مهر) در شرایط سالم قرار داشته و تحت تأثیر از شرایط آب و هوایی حاکم و انتشار ناشی از تردد خودروها دستخوش نوسان شده است.
به گفته نادری، در اوایل هفته گذشته با تداوم شکل­گیری پدیده گرد­و­غبار بر روی کشور عراق و وزش بادهای شدید شرق­سو توده عظیمی از ریزگردها وارد استان­های غربی و جنوب­غربی کشور و با غلظت کمتر به استان تهران انتقال یافتند. همین امر سبب افزایش موقتی غلظت ذرات معلق و غبارآلودگی هوای پایتخت شد. بررسی تصاویر ماهواره­ای برای روزهای مذکور نیز نشان می‌­دهد منشأ گرد­و­غبارهای هفته گذشته عمدتا خارجی بوده و از سمت کشورهای همسایه در نواحی غربی و جنوب غربی به سطح شهر آورده شده است. همچنین نمودار گل­باد مربوط به روزهای شنبه و یکشنبه نشانگر وزش بادهای قوی (با سرعت 4-5 متر بر ثانیه) از سمت نواحی غربی (متغیر بین شمال­ غرب تا جنوب­ غرب) می­باشد.عمق میدان دید نیز در اثر خیزش گرد­و­خاک و غبار آلودگی در سطح شهر دستخوش تغییر شد و در برخی ساعات به 8 کیلومتر رسید.
به گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، به ­تدریج از روز دوشنبه تا پایان هفته از میزان ناپایداری جوی کاسته شده که در برخی ساعات سکون نسبی هوا را به همراه داشت و این شرایط به ویژه در ساعات اولیه اکثر روزها کاملا محسوس بود. برقراری شرایط جوی نسبتا پایدار در طول شب به همراه افزایش تردد خودروها در صبحگاه تجمع آلاینده­‌ها را به دنبال داشت. هرچند این شرایط پابرجا نبوده و طی ساعاتی در بعدازظهر روزهای مذکور، به دلیل نوسانات روزانه دما، وزش بادهای محلی با بزرگی متغیر بین 3 تا 5 متر بر ثانیه (با جهت متغیر بین جنوب­ شرقی تا جنوب­‌غربی) رخ داده که شرایط مساعد برای پراکندگی آلاینده­ها از سطح شهر را فراهم کرده و به تبع منجر به بهبود کیفیت هوا شده است. شایان ذکر است، میانگین سرعت باد طی روزهای مذکور حدود 2 متر بر ثانیه گزارش شده است.