اتحادیه صنف آسانسور، تولیدکنندگان و تعمیرکاران وسایل الکترومکانیکی تهران به‌دنبال بروز حادثه ناگوار در آسانسورغذاخوری مرکزی استادان دانشگاه شریف که به علت نقص فنی اتفاق افتاد و باعث سقوط ۶ تن از اعضای هیأت علمی این دانشگاه به طبقه منفی ۲ شد، اطلاعیه‌ای منتشر کرد؛ شرح کامل این اطلاعیه به شرح ذیل است:

اتحادیه صنف آسانسور و وسایل الکترومکانیکی تهران، تنها مرجع صنفی و رسمی صدور پروانه کسب برای متقاضیان و فعالان رسته فروش، تعمیر، نصب، نگهداری، خدمات فنی و تولید آسانسور، پله برقی و بالابر بوده است و بر فعالیت‌ اعضای صنف خود نیز نظارت می‌کند.

اعضای این صنف پس از گذراندن دوره‌های آموزشی تخصصی در خانه مهارت آسانسور و کسب مدرک از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و دیگر تأییدیه‌های لازم، موفق به دریافت پروانه کسب شده و پس از آن نیز همواره از سوی اتحادیه مورد حمایت و ارزیابی قرار می‌گیرند.

متأسفانه وقوع حادثه دلخراش سقوط آسانسور در دانشگاه شریف و مصدوم شدن ۶ تن از فرهیختگان دانشگاهی که می‌توانست جامعه علمی کشور را با تألم دردناک‌تری روبه‌رو کند، برنگرانی هیأت مدیره اتحادیه، به شدت افزوده است؛ نگرانی از این جهت که به‌ لحاظ خلاءهای موجود و به‌واسطه عدم اجرای کامل قانون نظام صنفی از سوی افراد غیرمجاز صنفی، متأسفانه باید در آینده نیز منتظر بروز چنین وقایع تلخی باشیم.

البته اتحادیه صنف آسانسور تهران پیش از این آمادگی خود را برای ساماندهی این بخش، بازدید و عیب‌یابی آسانسورهای شهر تهران که به‌ مانند بمب‌های ساعتی در حال بالا و پایین شدن هستند توسط اعضای دارای پروانه کسب خود، اعلام می‌کند.

اکنون نیز اتحادیه آماده است تا تیم فنی خود را برای بررسی و بازرسی آسانسورهای دانشگاه شریف به آنجا اعزام کند.

در ضمن این اتحادیه با سرمایه‌گذاری مادی و معنوی خود، از مدت‌ها قبل، برنامه‌ریزی مناسبی را برای تهیه و صدور شناسنامه فنی آسانسور ممهور به هولوگرام مخصوص انجام داده و اکنون آماده است تا با شروع بازدیدهای دوره‌ای این مهم را اجرایی کند.

 در این میان تلاش، همفکری و یاری اداره کل استاندارد استان تهران، سازمان ملی استاندارد و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران ضروری است.

 در ادامه این اطلاعیه آماده است: از فواید اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن آسانسورهای شهر تهران، استفاده دستگاه‌های خدمات‌رسان شهری از اطلاعات حاصل از شناسنامه فنی هر آسانسور و برنامه‌ریزی برای جلوگیری از بروز این‌گونه حوادث است ضمن اینکه در هنگام بروز حادثه نیز می‌تواند باعث کمک‌رسانی سریع و به‌ موقع شود و از تشدید دامنه آن، بروز خطرات و وقایع غیرقابل جبران جلوگیری کند.

علی اکبر ایلخانی، رییس هیأت مدیره اتحادیه