با راه های درمان سرماخوردگی آشنا شوید.

 1- گرم از گل‌های خشک شده اسطوخودوس را در یک لیتر آب بجوشانید و بعد از چند دقیقه جوشیدن بگذارید خنک شود و آن را با عسل شیرین کرده و میل کنید.شربت و دمکرده اسطوخودوس را هر روز سه بار در فاصله غذاها بنوشید. برای درمان آنژین و سرماخوردگی بسیار موثر است.

2 ـ بیست تا سی گرم از ساقه‌های گلدار آویشن خشک را در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و با عسل شیرین کنید و روزانه 4 تا 5 فنجان از آن را طی روز میل نمایید. این دمکرده برای سرماخوردگی و آسم بسیار نافذ است.

3 ـ حدود بیست گرم از برگ‌های خشک بارهنگ را در نیم لیتر آب به مدت 3 دقیقه بجوشانید بعد بگذارید خنک شود. جوشانده بارهنگ را روزی 3 بار غرغره کنید. برای درمان گلودرد و آنژین و تخلیه ترشحات بینی و گلو بسیار موثر است.

4 ـ حدود بیست تا سی گرم از برگ‌های تازه یا خشک برگ بو را در یک لیتر آب مدت 15 دقیقه جوشانید و بعد از خنک شدن با عسل شیرین کنید و روزانه 2 تا 3 فنجان از آن را بنوشید. این جوشانده درمان خوبی گریپ، آنژین و تب است.

5 ـ پنجاه گرم گل بنفشه خشک را در یک لیتر آب به مدت 15 دقیقه بجوشانید و بعد از خنک شدن با عسل شیرین کرده و میل کنید. جوشانده گل بنفشه برای درمان برونشیت، سیاه‌سرفه و زکام و سرماخوردگی بسیار موثر است. غرغره شیرین نشده این جوشانده برای درمان گلودرد و برفک دهان موثر است.

6 ـ جوشانده برگ‌های به برای رفع انواع سرفه مفید است. برای این منظور حدود بیست گرم از برگ‌های تازه آن را در یک لیتر آب بجوشانید و بعد از جوش آمدن مدت 15 دقیقه بگذارید تا خنک شود و دم بکشد سپس آن را با عرق بهارنارنج شیرین کنید و هر زمانی دچار سرفه شدید یک قاشق سوپخوری از آن را میل کنید. این جوشانده برای سرماخوردگی هم مفید است.

7 ـ جوشانده گل پامچال را می‌توان برای همه بیماری‌های مجاری تنفسی مصرف کرد. طرز تهیه این جوشانده به این صورت است که بیست تا سی گرم ریشه گل پامچال را در یک لیتر آب به مدت 15 دقیقه بجوشانید و بعد از خنک شدن در زمان لازم مصرف کنید.

8‌ ـ آب یک عدد پرتقال را در مقداری آب جوش بریزید و با دو حبه قند شیرین کنید و قبل از سرد شدن آن را هنگام خواب میل کنید. این مایع درمان خوبی برای سرماخوردگی و گریپ است.

9 ـ ترب سیاه را پوست کنده از درازا نصف کنید. داخل آن را خالی کرده و پر از شکر کنید. پس از چند ساعت داخل آن پر از عصاره شیره‌مانندی می‌شود که برای درمان سرفه‌های خشک و سخت و سرماخوردگی و گلودرد بسیار موثر است.

10 ـ سی تا پنجاه گرم ریشه خشک شده گل ختمی را بکوبید و مدت یک تا دو ساعت در یک لیتر آب سرد بخیسانید و سپس آن را روی شعله بگذارید تا 10 دقیقه به خوبی بجوشد. آن را صاف کرده و روزی چند بار آن را غرغره کنید. این جوشانده انواع تحریکات و ناراحتی‌های مخاط دهان و بینی و گلو برطرف می‌کند.