محمد بقایی، پژوهشگر و عضو کمیسیون اقتصاد داروی انجمن داروسازان ایرانبا اشاره به تلاش‌ها و تحرکات جدید برای راه‌اندازی داروخانه‌های گیاهی اظهار داشت: یک واقعیت غیرقابل انکار در کشور ما وجود دارد که سرپوش گذاشتن روی آن به هیچ وجه به صلاح سلامت آحاد مردم نیست و آن موضوع این است که دولت در بحث ساماندهی عطاری ها به دلایل مختلف ازجمله اختلاف میان وزارت بهداشت و وزارت صنعت، نتوانسته در اندازه هایی که توقع می‌رفت، به رسالت خود که صیانت از سلامت مردم است، شایسته عمل کند.

وی ادامه داد: مردم ما به دلیل سوابق تاریخی به مصرف گیاهان دارویی علاقه مند هستند ولی متاسفانه دولت نتوانسته محلی مناسب که تحت نظارت باشد، برای پاسخگویی به این نیاز مردم تدارک ببیند.

به گفته این پژوهشگر، امروز شرایط عطاری ها به گونه ای است که آن ها بی هیچ ابایی در امور درمان دخالت می کنند. این درحالی است که قانون نسبت به این مساله موضع محکم و جدی دارد که نباید گروه های غیر پزشکی در امور درمانی مداخله داشته باشند.

بقایی اضافه کرد: در برخی مواقع عطاری ها، اقدام به عرضه فراورده هایی می کنند که استناد علمی ندارد، آثار آن ها مبتنی بر شواهد علمی نیست. تداخلات دارویی و غذایی دارد. عرضه فله ای گیاهان دارویی، بدون توجه به نحوه مصرف و هشدارهای مربوطه می تواند خطر آفرین باشد. در واقع آن ها در برخی مواقع، آمیخته ای از توهمات و خرافات را با اعتقادات قلبی مردم شریفمان درهم می آمیزند و با یک سری توجیهات غیر علمی عرضه می کنند.

وی ادامه داد: رنج آور تر و خطرناک تر این است که بنابر شواهد موجود، متادون و مواد مخدر نیز در برخی عطاری ها عرضه می‌شود که واقعا برای نظام بهداشت و درمان کشور فاجعه بار و شرم آور است.

به گفته بقایی، تخلفات و تقلبات بیشتر در حوزه فروش داروهای چاقی و لاغری، ترک اعتیاد، داروهای مخدر، مسکن و محرک جنسی است و البته نباید فراموش کنیم که مصرف برخی داروهای گیاهی بدون وجود علم و آگاهی نسبت به مکانیسم اثرگذاری آن می تواند به صورت جدی برای سلامتی افراد مضر و مرگ آور باشد.

وی ادامه داد: حال در این تنگنایی که به مرور زمان و در طول چند دهه اخیر بدلیل عدم توجه وزارت بهداشت به نظارت و ساماندهی عطاری ها بوجود آمده، به سراغ راه اندازی داروخانه های گیاهی آمده اند. با این کار می خواهند فرار رو به جلو کنند. به جای ساماندهی عطاری ها، می خواهند با تاسیس داروخانه گیاهی، یک موسسه سوم در کنار داروخانه های فعلی و عطاری ها ایجاد کنند. عطاری ها که فاقد نظارت و سامان بود، با این ابداع، مشکلی هم بر مشکلات قدیم اضافه می شود.

بقایی تاکید کرد: قاطبه جامعه داروسازان کشور، از اساس مخالف راه اندازی داروخانه های گیاهی هستند. صحبت بر سر اصلاح آیین نامه فعلی یا تکمیل ضوابط و مقررات نیست.  هرگونه تحرکی در این زمینه، از نظر داروسازان محکوم است. کلیه حوزه های داروسازان، تاسیس داروخانه های گیاهی را ذاتا مخل برنامه های کلان دارویی کشور می دانند.

وی با انتقاد از تحرکات جدید برای راه اندازی داروخانه های گیاهی تصریح کرد: به نظر می رسد که مدیران سازمان غذا و دارو به دنبال دور زدن کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی هستند، این درحالی است که درخواست داروسازان، بررسی موضوع در یک کارگروه مشترک با حضور مدیران سازمان غذا و دارو و کمیسیون بهداشت مجلس بود.

بقایی تاکید کرد: سازمان غذا و دارو به دنبال بررسی ضوابط تاسیس داروخانه های گیاهی است، ولی ما از اساس با این طرح مخالف هستیم و علاوه بر ایراداتی که طرح شد و موجب وهن نظام دارویی کشور می شود، آن را احقاق حق جمعیتی 30 نفری دانش آموختگان طب سنتی در مقابل 20 هزار داروساز کشور می دانیم.

وی در پایان تصریح کرد: جامعه داروسازی کشور، حداقل دارای یکصد سال تجربه فعالیت تشکیلاتی در کشور است و مبتنی بر تجربیاتی که در طول این یک قرن شکل گرفته ، آینده نگری و دور اندیشی هایی دارد که بارها توانسته کشور را از مهلکه های بزرگی نجات بخشد. حال اکثریت داروسازان کشور بر این اعتقاد هستند که این طرح موجب آشفتگی نظام دارویی کشور خواهد شد و خواسته آن ها این است که وزارت بهداشت نسبت به رای و نظر داروسازان توجه و اعتماد داشته باشد.