قدیمی‌ترین رایانه دولتی جهان هم اکنون کجاست؟

مرکز Muckrock بر اساس تحقیقات خود متوجه شد قدیمی‌ترین رایانه دولتی جهان هم‌اکنون 20 ‌میلیون کیلومتر از سطح کره زمین فاصله دارد.

ماموریت Voyager سال 1977 میلادی آغاز شد و در آن زمان تصور می‌شد Voyager 1 و Voyager 2 بتوانند خارج از منظومه بروند. از آن زمان 39 سال می‌گذرد و البته هنوز مدل‌های جدیدتر این سفینه فضایی نتوانسته است از خود را به خارج از منظومه شمسی برساند.

ماهواره Voyager 1 پیش از آنکه به مشتری و زحل سفر کند یک فرود موفق روی ماه سیاره زحل داشت و برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته بود تا از این نقطه به خارج از منظومه شمسی برود. ماهواره Voyager 2 نیز سفر خود را از مشتری و زحل آغاز کرد تا بتواند شرایط لازم برای سفر به اورانوس و نپتون را فراهم کند. این ماهواره هم‌اکنون در منطقه‌ای به نام هلیوشیث به‌سر می‌برد که در محدوده خارج از میدان مغناطیسی خورشید است.

 هر دو ماهواره مذکور در مجموع 69.63 کیلوبایت حافظه را در خود جا داده‌اند که میزان با حجم یک عکس اینترنتی با فرمت jpg برابری می‌کند. برای آنکه دو سفیه فضایی مذکور بتوانند اطلاعات حاصل از مشاهدات خود را ثبت کنند، یک سیستم ویژه در اخیار گرفته‌اند تا آنها را بنویسند و به زمین بفرستند.

در ابتدا قرار بود طرح Voyager همراه با رایانه‌های پیشرفته تکمیل شود. ولی کافی نبودن بودجه باعث شد گروه مهندسان تصمیم بگیرند «سیستم فرماندهی رایانه‌ای» که نخستین شبکه رایانه‌ای دولتی در جهان محسوب می‌شود را وارد این سفینه کنند.

سفینه فضایی Voyager هم‌اکنون با قدیمی‌ترین سیستم رایانه‌ دولتی در فاصله 20 میلیون کیلومتری از سطح زمین به سر می‌برد.