با تلاش ایران، طرح کانادا برای کاهش حمایت از «بحری» شکست خورد

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طرح ارائه شده از سوی کشور کانادا مبنی بر انتقال گونه بحری از جمله پرندگان شکاری در معرض تهدید از ضمیمه یک به ضمیمه دو کنوانسیون تجارت بین المللی گونه های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض (CITES)، همزمان با برگزاری هفدهمین نشست سراسری این کنوانسیون، با مخالفت اعضاء رد شد.

علی تیموری با اشاره به حضور خود به نمایندگی از ایران در هفدهمین نشست سراسری کنوانسیون تجارت بین المللی گونه های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض (CITES)، گفت: یکی از مهم ترین اتفاقات این نشست، مخالفت اعضاء با طرح ارائه شده از سوی کشور کانادا با حمایت کشورهای عربی مبنی بر انتقال گونه بحری از جمله پرندگان شکاری در معرض تهدید از ضمیمه یک کنوانسیون به ضمیمه دو بود.

وی افزود: در صورت اعلام موافقت اعضاء با طرح مذکور، حساسیت و چتر حمایت کنونی کنوانسیون که مانع از تجارت آزاد این گونه شده، تا حد بسیار زیادی کاسته می شد و این پرنده ارزشمند که به شدت مورد توجه صیادان غیرمجاز برای تجارت غیرقانونی است، با تهدیدهای گسترده ای مواجه می شد.

تیموری با اشاره به اهمیت طرح ارائه شده از سوی کانادا برای تنوع زیستی ایران، اظهار کرد: پیرو اعلام نظر مکتوب سازمان حفاظت محیط زیست ج. ا.ایران به دبیرخانه کنوانسیون، پس از ارائه طرح در جلسه رسمی، مجدداً ضمن شرح آسیب های ناشی از تصویب این طرح برای جمعیت گونه ارزشمند بحری، مراتب مخالفت سازمان و دولت جمهوری اسلامی ایران از طرف اینجانب و مقام علمی کنوانسیون اعلام شد.

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: تصویب طرح مذکور منجر به افزایش امکان تجارت این کونه با ارزش و تهدید تنوع زیستی ایران می شد که خوشبختانه پس از رای گیری، اکثریت اعضای حاضر در نشست از موضع جهوری اسلامی ایران حمایت و طرح مربوطه مورد موافقت قرار نگرفت.

به گفته وی، تلاش مجدانه و پیگیری مستمر کشورهای عربی برای طرح مجدد پروپوزال مذکور در روز پایانی اجلاس نیز پس از اعلام مخالفت فنی و ارائه ادله علمی و تخصصی از سوی جمهوری اسلامی ایران با شکست مواجه شد و حتی طرح مجدد پروپوزال با اکثریت آرا مورد مخالفت قرار گرفت.

تیموری خاطرنشان کرد: همراهی جامعه بین المللی و اکثریت کشورهای عضو کنوانسیون با موضع مبتنی بر مستندات و دلایل فنی و منطقی هیئت اعزامی جمهوری اسلامی ایران در اعلام حمایت حداکثری از یک گونه جانوری ارزشمند و در معرض تهدید، یکی از مهم ترین دستاوردهای هفدهمین نشست سراسری اعضای کنوانسیون سایتیس است.

وی با یادآوری این موضوع که کنوانسیون تجارت بین المللی گونه های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض (CITES) یکی از مهم ترین کنوانسیون هایی است که با نظارت بر روند بین المللی تجارت گونه ها، در زمینه حفاظت از تنوع زیستی جهان تلاش می نماید، افزود:  نشست سراسری متعاهدین کنوانسیون که هفدهمین اجلاس آن از سوم لغایت چهاردهم مهرماه جاری در شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی برگزار شد، از جمله مهم ترین و اثرگذارترین نشست های مربوط به این کنوانسیون است که به صورت دوسالانه برگزار می شود.

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: سیاستگذاری ها، برنامه ریزی های اداری، مالی و حقوقی، بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات، تنظیم برنامه های اجرایی برای دو سال آینده دبیرخانه کنوانسیون و از همه مهم تر بررسی پیشنهادها و پروپوزال های علمی مربوط به بازنگری ضمایم کنوانسیون و جانمایی یا جابجایی گونه ها در ضمایم سه گانه و تصویب یا رد آن ها از جمله برنامه های نشست های سراسری متعاهدین کنوانسیون است.

کنوانسیون تجارت بین المللی گونه های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض (CITES) با دستور کار حمایت از گونه های جانوری وگیاهی وحشی در معرض خطر انقراض از طریق برقراری و اعمال کنترل های لازم در زمینه تجارت این گونه ها بوسیله صدور مجوزهای صادرات و واردات در سال ۱۹۷۳ به تصویب رسید و ایران نیز در سال ۱۹۷۶ به آن پیوست. مرجع‌ ملی‌ کنوانسیون‌ در ایران‌ معاونت محیط زیست طبیعی سازمان‌ حفاظت‌ محیط‌زیست‌ است.

هفدهمین نشست سراسری این کنوانسیون از تاریخ سوم تا چهاردهم مهرماه امسال به میزبانی ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی برگزار شد.

بَحری شبیه شاهین معمولی است اما کمی لاغرتر بوده و دم بلندتری دارد. در غرب آسیا، شمال آفریقا و مناطق همسایه آن ها در اروپا زندگی می‌کند. این پرنده در مناطق کوهستانی خشک، نیمه بیابانی و صخره ها به سر برده و در شکاف صخره های پرتگاهی آشیانه می سازد و در ایران نیز به تعداد اندک دیده می شود که همانند بالابان، باید تحت برنامه حفاظتی قرار گیرد.