سازوکار فروش اوراق قرضه

محمدجواد کبیر در خصوص سازوکار انتشار و فروش اوراق قرضه بیمه سلامت ایران گفت: پس از رایزنی‌های گوناگون با بانک رفاه وارد مذاکره شدیم. طبق توافق‌های صورت گرفته قرار شد بانک رفاه اوراق قرضه را منتشر کند و موسسه سرمایه‌گذاری امین که وابسته به وزارت رفاه است نیز به اصطلاح در حوزه بازارگردانی در بورس اقدامات لازم را انجام دهند. ما از مشاورین اقتصادی ذی‌صلاحی در این حوزه بهره می‌بریم تا به بهترین شکل از فرصت ایجاد شده استفاده کنیم. با عزمی که سازمان برنامه‌وبودجه، شخص رییس‌جمهور و وزیران رفاه و بهداشت داشته و دارند، به شما اطمینان می‌دهم که این اقدام با موفقیت انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این ابهام که روند انتشار اوراق قرضه، کند و فرسایشی بوده است، گفت: اخبار و شواهدی که ما داریم نشان می‌دهد که تمام دست‌اندرکاران مصمم هستند تا زمان از دست رفته، به سرعت جبران شود. این کار یک پروژه با ابعاد بزرگ اقتصادی و اجتماعی است و از بازاریابی تا بازارگردانی را شامل می‌شود و بنابراین دقت ویژه‌ای هم می‌طلبد.

کبیر در پاسخ به منتقدانی که معتقدند سود اوراق مناسب نیست و بنابراین جذابیت لازم را ندارد، گفت: سود اوراق حدود ۲۱درصد است که کشش‌پذیری خوبی برای بازار دارد. پیش‌بینی متولیان امر این است که مشکل چندانی برای فروش نخواهیم داشت.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تاکید کرد: وقتی مشاهده می‌کنم که شخص رئیس‌جمهور و کمیسیون‌های بهداشت و درمان و برنامه و بودجه مجلس نسبت به این موضوع جدیت و پیگیری دارند و از طرفی وزارت اقتصاد و سازمان برنامه نیز به خوبی همراهی می‌کنند و دغدغه دارند، نشانه این است که یک تیم خوب و قوی در حال پیگیری انتشار اوراق هستند. من امیدوارم این دوره گذار را بتوانیم سریع‌تر طی کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که منابع اوراق قرضه چگونه در اختیار بیمه سلامت قرار می گیرد، گفت: این منابع از دو طریق خرانه و سازمان بورس در اختیار بیمه سلامت قرار می‌گیرد که بلافاصله بعد از دریافت، مطالبات مراکز درمانی را پرداخت می‌کنیم.

وی کبیر ادامه داد: تلاش ما همواره بر این اساس بوده که فرآیند تخصیص منابع را به سمتی ببریم که تا ۷۲ ساعت و نهایتا تا ۴ روز به موسسات پرداخت شود و نباید به هیچ وجه پروسه آن طولانی شود. اعتقاد ما بر این است که پرداخت بهنگام‌تری داشته باشیم و این یکی از تکالیف سازمانی ما است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با تاکید بر اینکه وزارت اقتصاد، سازمان بورس و وزارت رفاه در زمینه انتشار اوراق قرضه قبول مسئولیت کرده‌اند، در خصوص علت کندی در تصمیمات اتخاذ شده در دولت و مجلس گفت: چون این کار برای اولین بار در حال انجام است، نیازمند تجربه، دانش و ترسیم فرآیندهای فراوانی بود تا در نهایت با اختلال مواجه نشویم. به نظر من این روند خیلی سریع نبوده ولی کندی آن هم خیلی قابل نقد نیست.

وی گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان برنامه و بودجه در نهایت دستورالعمل اجرایی به دولت رفت و دیروز در هیئت دولت مطرح شد. زمانی که ۸ هزار میلیارد تومان ابلاغ شود، فرآیند اجرای کار و تعریف تضامین لازم، کلید می‌خورد. خوشبختانه از طریق وزارت رفاه و وزارت بهداشت تلاش‌هایی صورت گرفته تا این تضامین تهیه شود تا ما در چند مرحله این ۸ هزار میلیارد تومان را دریافت و بدهی‌های خود را پرداخت کنیم.

کبیر تاکید کرد: مطمئنا تزریق این ۸ هزار میلیارد تومان باعث خواهد شد که فضای ملتهب امروز تعدیل شود و در موسساتی که امروز با چالش مواجه هستند، این اعتماد به وجود بیاید که دولت به تعهدات خود عمل کرده است. به نظر بنده نباید عجله کنیم و حتما در این مسیر صبر و حوصله نیاز است و نباید به سمت مایوس شدن رویم. همه تلاش دولت و مجلس بر این است که این تضمین را برای بازپرداخت مطالبات موسسات انجام دهند و بنده نسبت به این قضیه خوشبین هستم که این وعده عملیاتی شود.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت گفت: تا زمانی که پول به دستمان نرسیده از ما انتظاری نمی‌توان داشت که پرداختی انجام دهیم. ما هم منتظر هستیم که بتوانیم مطالبات را پرداخت کنیم.

وی افزود: در بودجه سال ۹۶ و برنامه ششم توسعه نیز دست کمک و مدد به سمت مجلس و دولت داریم. باید حتما مجلس از هم اکنون حمایت‌های ویژه خود را برای پایداری منابع و تجمیع آن در سازمان بیمه سلامت به کار گیرد به نحوی که ما در سال ۹۶ حداقل نیازمند ۴۰۰ درصد رشد منابع نسبت به سال ۹۵ باشیم. به این نکته توجه داشت که برای پایداری طرح تحول سلامت پایداری منابع حرف اول را می‌زند ولی برای پایداری نظام ارائه خدمت، حتما باید تجدیدنظر کلی داشته باشیم. به عبارت دیگر، قطار طرح تحول سلامت باید در حین حرکت تعمیر و اصلاح شود. این کار خیلی مشکل و نیازمند همراهی همه ارکان نظام است.