ایرج حریرچی در ارتباط با برنامه‌های وزارت بهداشت و ارائه خدمات به راهپیمایان اربعین حسینی اظهارداشت: وزارت بهداشت تمهیدات لازم را در این زمینه پیش‌بینی کرده و همگام با سایر دستگاه‌ها جهت پیشبرد برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه گام بر میداریم.

وی افزود: خوشبختانه سال گذشته علیرغم سردی هوا و حجم انبوه مسافران، مشکلات در حوزه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و بروز بیماری‌ها بسیار اندک بود و امسال نیز با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته شاهد اقدامات موثری هستیم.

وی در مورد ارائه خدمات توسط دستیاران و رزیدنت‌ها در مراکز دولتی گفت: در بیمارستان‌های آموزشی سیستم ارائه خدمات طوری طراحی شده که رزیدنت‌های مربوطه اقدامات لازم را در سطوح مختلف برای بیماران انجام می‌دهند و گاهی روزی 2 هزار مراجعه در بخش‌های آموزشی داریم. در این زمینه اگر مشکلاتی مطرح باشد رزیدئنت‌ها با اساتید مطرح می‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت  اضافه کرد: در تمام دنیا الگوی بیمارستان‌های آموزشی به همین صورت است البته در مراکز خصوصی مکانیزم‌ها متفاوت بوده و کسی که به متخصص مراجعه می‌کند فردی باید بیمار را ویزیت کند که پروانه متخصص به نام همان بوده و اگر دستیار پزشک یا پزشک غیر اصلی بیمار را ویزیت کند مورد قبول نبوده و تخلف صورت گرفته است.

حریرچی در ادامه در ارتباط با بیماری سل گفت: سل دو نوع قدیمی و نو پدید و مقاوم به درمان تقسیم می‌شود که نوع دوم در افرادی که مقاومت بدنشان کم شده بیشتر بروز می‌کند.

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه در کنترل سل مقاوم بوده‌ایم، گفت: آمار انجام سونوگرافی، آنژیوگرافی، آندوسکوپی و ... در کشور نسبت به استاندارد معقول اضافه انجام می‌شود و ما این موضوع را کتمان نمی‌کنیم.

حریرچی خاطرنشان کرد: مکانیزم اصلی برخورد با این مسئله افزایش آگاهی و مهارت‌های بالینی همچنین قضاوت پزشک است البته یک راه دیگر نیز از طریق همکاری بیمه‌ها با سازمان‌هایی همچون نظام پزشکی بوده تا این موضوع را بررسی کنند که چقدر از آنژیوگرافی‌های انجام شده درصد نرمال را به خود اختصاص داده است.