مراقب مصرف این 8 سبزی باشید

همه ما به کودکانمان توصیه می کنیم که سبزیجات بخورند و گاه مثلاً بروکلی پخته شده را به زور به خوردشان می دهیم. در کودکی خودمان نیز والدینمان این وظیفه را بر عهده داشتند. امروزه در اکثر مطالب علمی پزشکی نیز مطالعه می کنید که روزانه باید چندین واحد میوه و سبزیجات مصرف شود. شکی نیست که سبزیجات سرشار از مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند اما شرایط بدنی افراد با هم متفاوت است و قرار نیست هر ماده غذایی برای همه مفید باشد. در واقع گاهی یک ماده غذایی که برای خیلی از افراد مفید و تقویت کننده بدن است ممکن است برای عده ای دیگر دردسرساز شود و یا اینکه استفاده افراطی از آن باعث ایجاد مشکل شود.

در واقع سبزیجاتی که توصیه می شود با وجود اینکه ویتامین ها و مواد معدنی خوبی به بدنمان می رسانند، باعث خوش آب و رنگ شدن پوستمان می شوند، موها را تقویت کرده و به تخت شدن شکممان کمک می کنند ممکن است برای برخی دیگر عوارضی نیز در پی داشته باشند یا در صورت زیاده روی در مصرف اشکال ایجاد کند. بنابراین در انتخاب سبزیجات مانند هر ماده غذایی دیگر باید شرایط بدنی، وضعیت دستگاه گوارش و نوع سوخت و ساز بدنتان را در نظر بگیرید. در این مطلب در خصوص 8 سبزی که ممکن است برای افرادی مشکلاتی را به بار بیاورد بیشتر صحبت می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای یکی از سبزیجات فوق العاده تابستانی با انواع رنگ ها و سرشار از آب است. این ماده غذایی به خانواده سولوناسه تعلق دارد یعنی هم خانواده بادمجان، سیب زمینی، گوجه فرنگی و غیره است. واقعیت این است که تمام این سبزیجات حاوی سولانین است که میزان بالای آن به عنوان یک آلکالوئید سمی شناخته می شود. البته سیب زمینی یا بادمجان به صورت خام مصرف نمی شود و فرآیند پخت و پز سولانین را از بین می برد. اما فلفل دلمه ای و گوجه فرنگی که یار سالادها محسوب می شوند به صورت خام مصرف می شوند. بنابراین زیاده روی در مصرف آن ها می تواند دردسرساز شود بخصوص زمانی که با معده خالی مصرف شوند. اگر معده حساسی دارید از مصرف این مواد غذایی به میزان زیاد خودداری کنید.

بروکلی

 

بروکلی سرشار از ویتامین B، ویتامین C و همچنین مس و در عین حال خواص آنتی اکسیدانی بالایی است. اما این سبزی بخصوص در افرادی که دستگاه گوارش حساسی دارند باعث بروز نفخ و باد شکم می شود. بروکلی در حین گوارش میزان زیادی گاز در روده آزاد می کند. در این صورت علاوه بر ایجاد ناراحتی معده و تورم شکم باعث ایجاد گاز زیاد نیز می شود. در نتیجه بهتر است که حین مصرف آن به این نکته نیز توجه کرده و دچار افراط نشوید.

کلم بروکسل

متأسفانه با فناوری های جدید سبزیجات را تغییرات ژنتیکی می دهند. ذرت نیز یکی از این سبزیجات است و بعد از این بر اثر تغییرات ژنتیکی حاوی پروتئین هایی خواهند شد که بدن ما با آن ها بیگانه است

کلم بروکسل نیز مانند بروکلی می تواند باعث بروز دل درد و تورم شکمی شود. اما عوارض آن به همین جا ختم نمی شود. این کلم مانند دیگر اعضای خانواده کلم ها باعث ایجاد گازهای بد بو (تشکیل شده از رافینوز و سولافات موجود در آن) می شود. رافینوز قندی دیرهضم و بدهضم است که صرفاً در زمان عبور از روده بزرگ جذب بدن می شود و گاز زیادی تولید می کند. در حالی که سولفات مسئول بوی خاص گازهایی است که در اثر مصرف این سبزیجات تولید می شوند.

سبزیجات کنسروی

درست است که در نبود سبزیجات تازه می توان به انواع کنسروی آن ها رجوع کرد اما واقعیت این است که سبزیجات داخل قوطی از نظر ویتامین فقیر بوده و در عوض تا دلتان بخواهد نمک، قند و مواد نگهدارنده دارند. بهتر است تا حد امکان از این نوع سبزیجات دور باشید و در صورت استفاده نیز از انواعی که روی برچسب شان «فاقد نمک» قید شده است انتخاب کنید.

کرفس

 

کرفس بهترین دوست تناسب اندام است. این سبزی پرخاصیت کم کالری بوده و سرشار از فیبر است. اما استفاده زیاد آن بخصوص در افراد حساس می تواند باعث بروز مشکلات گوارشی و تحریک معده شود. نتایج پژوهشی که در دپارتمان کشاورزی آمریکا انجام شده نشان می دهد که کرفس حاوی حدود 68 نوع باقیمانده آفت کش های مختلف است که باعث بروز اختلالات هورمونی می شوند.

ذرت

سبزیجات داخل قوطی از نظر ویتامین فقیر بوده و در عوض تا دلتان بخواهد نمک، قند و مواد نگهدارنده دارند. بهتر است تا حد امکان از این نوع سبزیجات دور باشید

متأسفانه با فناوری های جدید سبزیجات را تغییرات ژنتیکی می دهند. ذرت نیز یکی از این سبزیجات است و بعد از این بر اثر تغییرات ژنتیکی حاوی پروتئین هایی خواهند شد که بدن ما با آن ها بیگانه است. این مسئله عامل بروز مشکلات مربوط به عدم تحمل مواد غذایی است و می تواند به بروز واکنش های آلرژیک جدی منتهی شود. به عقیده متخصصان ذرت تبدیل به یک ماده آلرژی زای رایج در آمریکای شمالی شده است. باید فراموش کرد که در کشورهای صنعتی از این سبزی برای چاق کردن گاوها نیز استفاده می شود. ذرت سرشار از قند است و بنابراین لازم است که در مصرف آن دچار افراط نشوید.

نخودفرنگی

 

نخودفرنگی نیز مانند ذرت و سیب زمینی جزو سبزیجات نشاسته ای است. این نخودهای سبزرنگ کوچک شاخص گلیسمی بالایی دارند و به سرعت قند خون را بالا می برند. این مسئله نیز می تواند منجر به چاقی و احساس گرسنگی زودهنگام بعد از غذا شود. بنابراین اگر سوخت و ساز بدنتان پایین است و تحرک زیادی ندارید در مصرف این قبیل سبزیجات احتیاط کنید.

اسفناج

 

اسفناج حاوی میزان بالایی ویتامین A و C بوده و خواص آنتی اکسیدانی دارد؛ بنابراین برای بدن لازم است البته به شرطی که از انواع ارگانیک و طبیعی آن ها استفاده شود. نتایج پژوهشی که در سایت What s On My Food به چاپ رسیده است، نشان می دهد که با مصرف اسفناج غیرارگانیک میزان زیادی نیز بقایای آفت کش ها وارد بدن می شود.