نیاز کنونی بیماران بستری چیست؟

محمد اربابی - عضو انجمن روانپزشکان ایران در آستانه برپایی «سی و سومین کنگره سالانه انجمن روانپزشکان ایران» که 27 تا 30 مهر برگزار می‌شود، با اشاره به شعار جهانی هفته روان که (کمک‌های اولیه روانشناختی) است، اظهار داشت: در کنگره «سی و سومین کنگره سالانه انجمن روانپزشکان ایران» دو مقوله کار گروهی در سلامت روان و عصب روان پزشکی و علوم اعصاب را مورد بررسی قرار می‌دهیم زیرا دانش روانپزشکی به علوم اعصاب نزدیک شده است.

وی همچنین در زمینه تاثیر آموزش‌های روانپزشکی در دوران کودکی و نوجوانی عنوان کرد: مسلما آموزش های متعدد دانش روانپزشکی و علوم اعصاب به مانند حس شجاعت، خودباوری و ده‌ها مورد دیگر از بروز و کشاندن نسل کنونی کشور به بیماری‌های مرتبط روان از جمله کشیده شدن به اعتیاد جلوگیری می‌کند.

اربابی در ادامه درباره ابعاد مختلف خدمات روانپزشکی گفت: شاید در کشور ما روانپزشکی کم داریم ولی خدمات بسیاری بدون تخت می‌توان ارائه کرد، مانند خدمات ساده روانپزشکی، ولی عاملی که می‌تواند آن را تقویت کند حمایت بیمه‌ها هستند. همچنین ارائه خدمات روانپزشکی در بیمارستانها نیز باید تقویت شود زیرا بسیاری از بیماران که جراحی و بستری می‌شوند دچار افسردگی شده و نیازمند به دریافت خدمات روانپزشکی هستند.

اربابی درباره انتشار اخبار خودکشی عنوان کرد: براساس خبرهای خودکشی که در رسانه‌ها مشاهده شده است براین اساس انجمن روانپزشکان کمیته ای را تشکیل داد تا میزان خودکشی کاهش یابد، اما شواهد نشان می‌دهد رسانه‌ها می‌توانند همانند یک روانپزشک در جلوگیری از خودکشی کمک کنند و طبق مطالعات نشان داده شده که اگر به مردم درست آموزش داده شوند میزان خودکشی کاهش می‌یابد و رسانه‌ها نیز می‌توانند عضو کمیته جلوگیری از خودکشی شوند.

وی در توضیح بیشتر درباره انتشار اخبار خودکشی توضیح داد: در بیان آمار خودکشی به آمارها اشاره نشود، دوم اینکه از منابع اطلاعاتی درست استفاده شود، همچنین از اعلام یک منطقه ای با آمار بالای خودکشی پرهیز شود، از گزارش خودکشی برای پاسخ به تنزل اجتماعی یاد نشود مثلا فرد چون بیکار بوده خودکشی کرده است، بنابراین رسانه‌ها می‌توانند باعث ازدیاد خودکشی و همچنین کاهش آن شوند، براین اساس خبر خودکشی نباید تیتر برجسته و در صفحه‌های اصلی روزنامه‌ها قرار گیرند.

اربابی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره علت‌های خودکشی عنوان کرد: در علت شناسی بروز خودکشی شیوه چند عاملی وجود دارد که مهمترین آن بیماری‌های رواپزشکی است همچون افسردگی؛ ولی عوامل اجتماعی مانند مشکلات اقتصادی نیز می‌توانند نقش داشته باشد کما اینکه مسائل ژنتیک نیز دخیل هستند.

عضو انجمن روانپزشکان ایران درباره صحت افزایش آمار خودکشی در بین دانش آموزان خاطرنشان کرد: با رد افزایش آمار خودکشی در بین دانش آموزان باید عنوان کنم که در چند ماه اخیر به دلیل گسترش فضای مجازی اینگونه اخبار خودکشی نیز بیشتر منعکس یافته است ولی با این وجود گروهی از طرف انجمن روانپزکشان ایران در این زمنیه مامور به بررسی شدند.